آیا کالاهای ممنوع الورود ترخیص می شوند؟

طبق اعلام معاون فنی گمرک کالاهای طبقه‌بندی شده در گروه (۲۷) کالایی که ممنوع‌الورود شده اند تحت شرایطی با رعایت مقررات مربوطه، ترخیص خواهند شد.

طی چند سال اخیر با تغییر در ضوابط و شرایط واردات کالاها به ویژه در حوزه ارزی، برخی کالاها با مشکل ترخیص از گمرک مواجه شده و حتی در دسته کالاهای ممنوع ‌الورود قرار گرفتند. کالاهای گروه (۲۷) از جمله آنها هستند که دارای اولویت ارزی غیرفعال بوده و امکان ترخیص نداشتند.

معاون امور گمرکی گمرک ایران با اشاره به سه شرط اصلی و اساسی در راستای ترخیص کالاهای مشمول گروه (۲۷) که به گمرکات اجرایی ابلاغ شده است،توضیح داد: اصالت قبض انبار و بارنامه کالا برای گمرکات اجرایی محرز بوده و کالا در گمرک موجود باشد، کالای وارده مشمول یکی از شرایط ماده (۱۱) آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات باشد و همچنین منشأ ارز کالای مربوطه از سوی بانک مرکزی مورد تأیید قرار گیرد.

وی ادامه داد: برای احراز سه شرط تعیین شده برای ترخیص کالاهای گروه (۲۷) مقرر شده گمرک، اطلاعات مربوط به قبض انبار و بارنامه کالاهای موجود مشمول این گروه کالایی را به وزارت صمت، ارائه کند. همچنین دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت، نسبت به بررسی و تطبیق شرایط مربوط به کالاهای گروه (۲۷) با مفاد ماده (۱۱) آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات اقدام کرده و در صورت احراز شرایط، مراتب را به بانک مرکزی اعلام کند و متعاقب انجام این مراحل، بانک مرکزی نسبت به تأیید منشأ ارز این اقلام با حساسیت لازم،  اقدام تا امکان ترخیص کالا از گمرک فراهم شود.

این درحالی است که بعد از گذشت چند هفته از سفر معاون اول رئیس جمهور به همراه رئیس کل بانک مرکزی و چندین رئیس سازمان دیگر، هنوز نتایج ملموسی از این سفر بدست نیامده است. در واقع با توجه اعلام ۳.۵ میلیون تنکالای اساسی رسوبی در روزهای اخیر مجددا شاهد کمبود اقلام مذکور در سطح کشور هستیم. یکی از دلایل این موضوع عدم ترخیص کالاهای رسوبی موجود در بنادر است.

دیدگاه خود را بیان کنید

You must be logged in to post a comment.*