ترکیبات شیمیایی که در زندگی روزمره از آنها استفاده می کنیم

آب

آب با فرمول H₂O از یک اتم اکسیژن و دو اتم هیدروژن تشکیل شده است که این حلال هفتاد درصد سطح زمین را در بر گرفته است و نقش اساسی و پرکاربردی در زندگی ما دارد ازجمله کاربردهای آن می توان در آشامیدن، آشپزی، نیازهای خانگی، صنعت و غیره نام برد؛ در صنعت کشاورزی به دلیل داشتن مواد معدنی ارزشمند بسیار برای گیاهان مفید است.

 استون

استون مایعی بی رنگ و قابل اشتعال است بدلیل ترکیب با آب به سرعت در هوا تبخیر می شود استون ماده پرکاربردیست که علاوه برپاک کننده ی راحت لاک ناخن می توان در از بین بردن صمغ، روغن و سایر مواد چسبنده از منسوجات خام مانند پنبه یا ابریشم نیز مورد استفاده قرار گیرد.

نمک خوراکی

تقریباً روی هر میز ناهارخوری نمک را می‌توان پیدا کرد، به‌عنوان ماده اساسی که می‌توان از آن به روش‌های هوشمندانه ‌ای به غیر از چاشنی غذا استفاده کرد و همچنین به عنوان یکی از مؤثرترین مواد نگهدارنده در نظر گرفته می‌شود. علیرغم تمام استفاده های رایج خانگی از نمک، از آن به عنوان یک عامل یخ زدایی نیز استفاده می شود و باعث کاهش نقطه انجماد آب می شود.

نمک یک ترکیب شیمیایی با فرمول NaCl است که توسط یک اتم سدیم و یک اتم کلر ساخته می شود و توسط یک پیوند یونی به هم متصل می شوند که تقریباً ۹۹-۹۶ درصد نمک خوراکی نمک طعام است و ۴-۱ درصد باقیمانده ناخالصی ها یا سایر ترکیبات شیمیایی اضافه شده به آن است.

صابون

صابون حاوی برخی استرهای اسید چرب می باشد که از خواص مفید آن می توان به خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی آن اشاره کرد استرها اسیدهای چرب از ترکیب یک اسید آلی با الکل تشکیل می شوند.

ضدآفتاب

تیتانیوم دی اکسید به عنوان یک ماده فعال در ضد آفتاب می باشد که از آن به عنوان یک ماده فیلتر کننده اشعه ماوراء بنفش در ضدآفتاب استفاده می شود و باعث جلوگیری از جذب اشعه ماوراء بنفش خورشید شده و مانع از آفتاب سوختگی می شود و در نتیجه از پوست فرد در برابر آفتاب محافظت می کند

سرکه

سرکه یک ترکیب شیمیایی متشکل از اتانوئیک اسید و اسید استیک می باشد که به طور گسترده از آن به عنوان نگهدارنده چاشنی های غذا و سالاد استفاده می شود اما سرکه کاربردهایی دیگری هم همچون برای پدیکور و تمیز کردن نیز دارا می باشد.

جوش شیرین

جوش شیرین در زندگی روزمره کاربرد زیادی دارد اما هرگز از ترکیبات شیمیایی پشت آن اطلاعی نداریم جوش شیرین دارای بی کربنات سدیم (NaHCO ۳)  می باشد که باعث می‌شود به کیک و هر ماده غذایی دیگرحجم دهد.
تحقیقات جدید در علم جوش شیرین برای کاربردهای مقیاس بالاتر می توان از آن برای پاک کنندگی و حذف آفت‌ کش‌ها از سطح سیب‌ها و ضدعفونی‌کننده‌های تجاری استفاده کرد.

شیرین کننده های مصنوعی

آسپارتام یک شیرین کننده مصنوعی غیر ساکاریدی با فرمول مولکولی C ۱۴ H ۱۸ N ۲ O ۵ می باشد که در غذاها و نوشیدنی ها به عنوان جایگزین قند استفاده می شود.آسپارتام یک متیل استر از آسپارتیک اسید/فنیل آلانین دی پپتید است که به نام های NutraSweet،Equal  و Canderel به بازار عرضه می شود.

ایزو پروپیل الکل

ایزوپروپیل الکل ها به عنوان یک مواد ضد عفونی کننده در دستمال های پزشکی و ضدعفونی کننده های دست استفاده می شود.

چسب ها

چسب‌ها معمولاً از ترکیب پلی وینیل استات، آب، اتانول، استون و سایر مواد ساخته می‌شوند.آب برای اصلاح قوام چسب استفاده می شود ومواد دیگر سرعت خشک شدن چسب را کنترل می کند.

بتادین

بتادین از پوویدون تهیه شده است پوویدون از یک پلیمر محلول در آب است که برای درمان یا پیشگیری از عفونت پوست در برابر بریدگی های جزئی خراش ها یا سوختگی های روی پوست استفاده می شود.

داروها

داروها مواد شیمیایی با جرم مولکولی کمی هستند.مواد شیمیایی که به عنوان دارو شناخته می شوند و در زمینه دارویی مورد استفاده قرار می گیرند به پزشکان در درمان بسیاری از بیماری ها و نجات جان انسان ها تا حد زیادی کمک می کند.که با موفقیت میزان مرگ و میر را کنترل کرده و به ما کمک کرده تا زندگی سالم و باکیفیتی داشته باشیم.

شوینده های بهداشتی

شوینده های مصنوعی از واکنش هیدروکربن های نفتی با اسید سولفوریک غلیظ و تبدیل آنها به نمک سدیم ساخته می شوند. الکل های زنجیره بلند با اسید سولفوریک قوی اعمال می شوند و سپس سولفات را با قلیایی خنثی می کنند تا مواد شوینده مصنوعی بسازند.

به عنوان مثال، سدیم لوریل سولفات، سدیم دودسیل بنزن سولفونات و غیره.

یک مولکول شوینده از دو بخش تشکیل شده است : یک هیدروکربن محلول در روغن و یک گروه قطبی محلول در آب است.

نگهدارنده های غذایی

نگهدارنده های غذایی به منظور جلوگیری از کپک،اکسیداسیون،ترشیدگی،رشد باکتری و غیره استفاده می شود تا مانع از مسمومیت های غذایی شود.

دو روش برای نگهداری مواد غذایی  وجود دارد روش فیزیکی و شیمیایی

روش فیزیکی : خشک کردن، سرد کردن (انجماد) و نگهدارنده ای طبیعی مانند نمک، شکر و آب لیمو از نمونه هایی برای حفظ فیزیکی هستند.
روش شیمیایی : شامل افزودنی ها است که شرکت های بزرگ اغلب از آن ها برای نگهداری مواد غذایی تولید شده خود ازآن ها استفاده می کنند و چند نمونه آنها شامل بنزوات ها،آنتی اکسیدان ها،پروپیونات ها،نیتریت ها اسید سیتریک،پلی فسفات ها و چندین افزونه های دیگرمی باشد.

نتیجه گیری : شیمی در سبک زندگی مدرن ما برای یک زندگی کارآمد بسیار مهم و ضروری است و زندگی بدون شیمی غیرممکن است ما درک شیمی را در هر زمینه ای از زندگی روزمره خود مانند خانه ، بیمارستان ها، حمل و نقل، مدارس و ادارات و غیره حس می کنیم.

دیدگاه خود را بیان کنید

You must be logged in to post a comment.*