حجم زیادی کالا ۲ سال است که در گمرک مانده !

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، عضو هیات مدیره فدراسیون واردات ایران در خصوص کالا‌های دپو شده در گمرک اظهار داشت: از دو سال گذشته حجم زیادی از کالا‌های مورد نیاز کشور در گمرک مانده که در صورت عدم ترخیص بخشی از آن‌ها فاسد خواهند شد این درحالی است که ۲۶ شهریور ماه پایان مهلت سری دوم ترخیص کالا‌های دپو شده است.

وی با اشاره به اینکه همه کالا‌های مانده در گمرک با مجوز‌های لازم وزارت صمت، ثبت سفارش شده اند، گفت: عمده این کالاها، اقلام سرما‌یه‌ای و یا مصرفی مورد نیاز بخش‌های مختلف کشور است که پیش از ابلاغ ممنوعیت‌ها وارد شده بودند، براین اساس نیز در چند مقطع از سوی هیات وزیران، دستور‌های لازم برای ترخیص آن‌ها صادر شد، اما همچنان این کالا‌ها در گمرک حبس هستند.

عضو هیئت مدیره فدراسیون واردات ایران با تأکید بر اینکه ثبت سفارش یک کالا به منزله ورود قانونی آن به کشور است، خاطر نشان کرد: به عنوان نمونه امروز در حوزه بهداشتی و آرایشی، ۵۰ درصد کالا‌های ترخیص نشده، کالا‌های گروه چهار هستند که سال ۹۶ قبل از ممنوعیت‌ها ثبت سفارش شدند یا درحال حمل بودند که با ارز متقاضی و یا ارز اشخاص به صورت رسمی وارد گمرک ایران شدند. به گفته وی، ۵۰ درصد دیگر نیز کالای گروه ۲ اولویت ۲۷ هستند که سال گذشته قانونی ثبت سفارش و با ارز واردات در مقابل صادرات وارد کشور شدند.
هیئت وزیران در ۲۹ بهمن ماه سال ۹۸ با ترخیص کالا‌های دپو شده در گمرکات موافقت کردند و اعتبار مصوبه مذکور تا ۲۸ اسفند ماه همان سال بود، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا، پروسه ترخیص طولانی شد و واردکنندگان نتوانستند کالا‌های خود را ترخیص کنند. به همین دلیل تجار خواستار تمدید این مهلت یکماهه شدند.

وی ادامه داد: در نهایت بنا به درخواست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مصوبه مذکور سه ماه دیگر تمدید شد. اما باز به دلیل ناهماهنگی بین وزارت صمت و بانک مرکزی، تجار نتوانستند این کالا‌ها را ترخیص کنند. البته هنوز هم این کالا‌ها ترخیص نشده، و تنها تا ۲۶ مرداد ماه مهلت ترخیص دارند.

عضو فدراسیون واردات کشور با اشاره به اینکه طبق اعلام رسمی گمرک، بیش از ۴.۵ میلیون تن کالا در گمرک وجود دارد که معادل بیش از ۳۰۰ فروند کشتی کالا است، گفت: متاسفانه بسیاری از این مواد در حال فاسد شدن است، ولی به دلیل ناهماهنگی بین دستگاه ها، هنوز ترخیص نشدند. کالا‌هایی که شاید اگر ترخیص آن‌ها به موقع انجام می‌شد، قیمت برخی اجناس به دلیل کمبود عرضه، افزایش نمی‌یافت.

مقیمی تصریح کرد: کالا‌های موجود در انبار‌های گمرک، میلیارد‌ها دلار ارزش دارد؛ سرمایه‌ای که راکد مانده و بی شک درصورت عدم ترخیص آنها، جمعی از تجار دچار ورشکستگی و بخشی از تولید و صادرات متاسفانه زمین‌گیر می‌شود. چون بسیاری از این کالا‌ها مواد اولیه کارخانجات هستند.

وی ادامه داد: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری درخصوص جنگ نرم و تذکر ایشان به هوشیاری همه دست اندرکاران بویژه مسئولین دولتی لازم است؛ همه تلاش کنیم شرایطی را که باعث نارضایتی در مردم می‌شود را کاهش دهیم. ما برای پیروزی در جنگ نرم باید مانع ایجاد کمبود تصنعی در بازار، رشد قیمت‌ها و در نهایت کاهش نارضایتی در مردم شویم.

مقیمی افزود: در شرایط فعلی که دشمن به دنبال ایجاد نارضایتی بین مردم است، نباید دستگاه‌های دولتی با قوانین دست و پاگیر در بخش تولید و صادرات و ممنوعیت‌های غیر اصولی در حوزه واردات سد راه توسعه اقتصادی شوند.

عضو هیات مدیره فدراسیون واردات ایران در پایان به عنوان نماینده گروهی از فعالان اقتصادی از قوه قضاییه و نمایندگان مجلس عاجزانه در خواست کرد با درایت همیشگی خود به موضوع کالا‌های دپو شده نیز وارد شوند تا هرچه سریع‌تر بخشی از فعالیت‌های اقتصادی که به دلیل ناهماهنگی وزارت صمت و بانک مرکزی قفل شده، باز شود

دیدگاه خود را بیان کنید

You must be logged in to post a comment.*