حجم سنگین واردات قطعات خودرو

برنامه‌های وزارت صمت جدید برای واردات خودرو

وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت می‌گوید در یک برنامه زمانبندی که همزمان مقیاس تولید افزایش یابد، ساختار مدیریتی اصلاح و زیرساخت‌های اقتصادی فراهم شود می‌توان تعرفه واردات خودرو را کاهش داد تا رقابت مدنظر در صنعت خودرو شکل بگیرد. به گفته فاطم امین به این ترتیب به جای اینکه یک خودروساز با تعداد زیادی قطعه ساز سروکار داشته باشد با حدود ۳۰ مجموعه سروکار خواهد داشت.

توصیه مجلس برای خصوصی شدن صنعت خودرو

یک عضو کمیسیون صنایع مجلس می‌گوید جلسات مختلفی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای رسیدگی به مشکلات موجود در صنعت خودروسازی تشکیل شد و به نظر می‌رسد بهترین راهکار برای رفع این مسائل، واگذاری خودروسازان بزرگ کشور به بخش خصوصی است. به گفته حسینی بهترین راهکار برای رفع مسائل موجود در صنعت خودروسازی، واگذاری خودروسازان بزرگ کشور به بخش خصوصی است زیرا این بخش به منظور سودآوری تمام تلاش خود را برای کاهش قیمت تمام شده خودروهای تولیدی انجام می‌دهد.

در همین رابطه بد نیست بدانید فاطمی امین در جلسه رای اعتماد مجلس گفته بود در مسیر فعالیت های صنعت خودرو، برنامه شش ماهه و دو ساله داریم که با اجرای برنامه دوساله ظرف سه یا چهار سال دیگر صنعت خودرو افتخار ملی خواهد شد.

سال ۹۹ بیش از ۵۷۰ میلیون دلار قطعات خودرو وارد شد

سخنگوی گمرک می‌گوید سال قبل، حدود ۵۷۶ میلیون دلار قطعات و اقلام مورد نیاز خودروسازان و لوازم یدکی وارد کشور شده است. به گفته لطیفی جمعا طی ۱۶ ماه گذشته، گمرک ۷۸۳ میلیون دلار معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان قطعات خودرو ترخیص کرده است. ضمن اینکه با حکم یا به عبارت دیگر براساس ماده ۴۲ قانون امور گمرکی، تاکنون بیش از ۴۰۰ میلیون یورو قطعات و لوازم یدکی خودرو با دستور رئیس کل گمرک بدون کد رهگیری بانک ترخیص شده است.

علاقه فرانسوی‌ها به بازگشت به بازار خودرو

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و فرانسه می‌گوید شرکت‌های فرانسوی تمایل به حضور دوباره در بازار ایران دارند، بنابراین مترصد هستند که اگر فضا آماده شود، فعالیت‌های خود را آغاز کنند. به گفته نجفی منش خودروسازان فرانسوی که درباره آنها صحبت می‌کنیم، رنو و پژو هستند که رنو اصلاً از ایران نرفته است، یعنی دفتر این شرکت هنوز در ایران هستند و مترصد هستند که اگر فضا آماده شود، فعالیت‌های خود را آغاز کنند.

اهداف کیفی صنعت خودرو برای سال ۱۴۰۰

اهداف کیفی صنعت خودرو کشور (بخش سواری) برای سال ۱۴۰۰، در سه شاخص کیفیت، فروش و خدمات پس از فروش اعلام شد. در شاخص ارزشیابی کیفی خودروها، ارتقا به سه ستاره کیفی و شاخص رضایت مشتریان از کیفیت اولیه خودرو (میزان رضایت مشتریان از کیفیت اولیه خودرو در پیمایش کمتر از ۴۰۰۰ کیلومتر و در سه‌ماهه نخست مالکیت خودرو) به ۷۱۰ امتیاز هدف‌گذاری شده است.

دلیل افزایش قیمت خودرو

دبیر انجمن قطعه‌سازان می‌گوید در حال حاضر رانت ۵۰ هزارمیلیاردی بین کارخانه و بازار خودرو وجود دارد، گفت: قیمت مواد اولیه سرسام‌آور شده و ما مجبور به خرید بالاتر از قیمت جهانی هستیم. به گفته بیگلو گرانی‌های بازار خودرو ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه و مشکلات عرضه خودروسازان بوده است. مشخص نیست برای افزایش قیمت مواد اولیه از چه قانونی تبعیت می‌کنند. در حال حاضر قیمت فولاد ۱۰ تا ۱۲ درصد بالاتر از قیمت جهانی است. اگر فولاد را از روسیه بخریم ارزان‌تر می‌شود. فعلاً مس، پتروشیمی و فولاد انحصاری شده‌اند و ما مجبور به خرید بالاتر از قیمت جهانی هستیم.

زمان ابلاغ افزایش قیمت لاستیک خودرو

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر می‌گوید در جلسه‌ای که طی هفته جاری برگزار می‌شود، زمان دقیق اعمال افزایش قیمت تایر مشخص خواهد شد. به گفته تنها تولیدکنندگان تایر خواستار افزایش ۱۵ درصدی قیمت محصولاتشان هستند ولی هنوز مصوبه‌ای در این زمینه صادر نشده و بحث‌ها در مورد زمان اجرای این افزایش قیمت نهایی نشده است.

بد نیست بدانید آمار عملکرد کارخانجات تایرسازی حاکی از تولید ۸۷ هزار و ۷۲۴ تن تایر انواع خودرو از ابتدای امسال تا پایان تیرماه است، آماری که در هم‌سنجی با پارسال رشد چهاردرصدی را نشان می‌دهد.

دیدگاه خود را بیان کنید

You must be logged in to post a comment.*