دلار ۲۸۵۰۰تومانی حذف شده؟

به گزارش راهبرد معاصر؛ امیر هامونی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه “علی‌رغم ابلاغ بخشنامه‌های رسمی مبنی بر آزاد و معاف از مالیات شدن ارز به کشور، محدودیت‌هایی برای دارندگان ارز ایجاد شده است تا فقط ارز واردشده را به بانک ملی بفروشند و نمی‌توانند بیشتر از مدت مشخصی ارز را نزد خود نگه دارند چراکه قاچاق محسوب می‌شود! آیا این محدودیت‌ها در تضاد با اهداف ارزی بانک مرکزی نیست؟”  اظهار داشت: مشکل خاصی در مبادی اسکناس ارز وجود ندارد، قبلاً این ارز را صادرکننده عرضه می‌کرد ولی الآن صادرکننده به بانک ملی ارز را ارائه می‌کند و نهایتاً می‌تواند با افتتاح حساب ارزی در مرکز مبادله به‌فروش برساند.

وی در پاسخ به این سؤال که “شاید فردی که ارز را وارد کشور کرده است، قصد فروش آن را نداشته باشد، با این احتمال تا چه‌زمانی نگه‌داری ارز واردشده وجود دارد؟” تصریح کرد: طبق مقررات و براساس فرصت‌های زمانی که تعیین شده است می‌توانند اسکناس ارز را در اختیار داشته باشند.

* دلار ۲۸۵۰۰تومانی حذف نشده است

مدیر پژوره مرکز مبادله طلا و ارز در پاسخ به سؤال دیگر تسنیم مبنی بر اینکه “شیوه جدید حواله‌جات ارزی چطور خواهد بود؟” گفت: در سامانه نیما تأمین ارز کالاهای سیاسی، دارو و تجهیزات پزشکی با نرخ ۲۵۸۰۰ تومان انجام خواهد شد ولی مازاد آن در تالار حواله ارز مرکز مبادله عرضه خواهد شد.

 

وی درباره حذف ارز ۲۸۵۰۰تومانی هم این‌طور توضیح داد: خیر؛ برای تأمین نیازهای اساسی از جمله دارو و تجهیزات پزشکی و کالای اساسی کماکان نرخ دلار ۲۸۵۰۰ تومان است. برای مابقی نیازهای ارزی از طریق بازار حواله مرکز مبادله ارزی اقدام خواهد شد.

 

هامونی در خصوص مقاصد ارز خدماتی گفت: بیش از ۶۰ سرفصل است که شامل ارز مسافرتی، دانشجویی، فرصت‌های مطالعاتی، بیماران، شرکت‌های هواپیمایی، حمل‌ونقل و… می‌شود.

 

او درباره اینکه “بنابراین ارز سهمیه‌ای ۵۰۰۰ یورو حذف شده است؟” تصریح کرد: بله؛ ارزهایی در سرفصل‌های جدید اختصاص خواهد شد که جایگزین همان ارز با کارت ملی است. بالغ بر ۶۰ سرفصل که برخی از آنها بدون سقف است جایگزین ارز سهمیه‌ای شده است. هزینه درمان، فرصت‌های مطالعاتی و… بدون سقف هستند، البته بخش درمانی سرفصل‌های جداگانه‌ای دارد که برای هر بخش تفکیک شده است.

 

گفتنی است که فروش ارز با کارت ملی متوقف شده است؛ طبق سیاست‌های جدید ارزی بانک مرکزی، از این پس دیگر این بانک، ارز برای فروش با کارت ملی در اختیار صرافی‌ها قرار نمی‌دهد؛ البته صرافی‌ها می‌توانند از منابع داخلی خودشان در همان سرفصل ارز از مردم بخرند و به مردم بفروشند.

 

هامونی در ادامه در خصوص محدودیت‌های ایجاد‌شده برای خرید و فروش ارز در صرافی‌ها گفت: بانک‌ها و صرافی‌های بانکی مجاز نیستند که ارز شرکت‌هایی را که به این بخش فروخته می‌شود به صرافی‌های تضامنی بفروشند، یک‌سری صنایع خاصی هستند که می‌توانند مراجعه کنند که جزئیات این بخش را در مرکز مبادله ارزی اعلام خواهیم کرد.

 

در مرکز مبادله طلا و ارز، در وهله اول بانک ملی و بعد سایر بانک‌ها و صرافی‌های بانکی فعال خواهند بود و صرافی‌های تضامنی نیز به این چرخه وارد خواهند شد.

دیدگاه خود را بیان کنید

You must be logged in to post a comment.*