دلسرد شدن واردکنندگان از واردات کاغذ تحریر

به گزارش خبرنگار فرهنگی حرکت یویویی قیمت‌ها در بازار کاغذ حالا در پایان نهمین ماه از سالی که رکود کامل بر این بازار حاکم بوده است،‌ موضوع تازه‌ای نیست‌. قیمت‌ها در این ۱۰ ماهی که از سال می‌گذرد،‌ دائماً‌ بین ۳۷۰ تا ۴۲۰ هزار تومان  در کاغذ تحریر در رفت و آمد بوده است. حالا نیز قیمت کاغذ تحریر ۷۰ در ۱۰۰ در بازار آزاد با افزایش ۴۵ هزار تومانی مواجه شده و از ۳۷۰ هزار تومان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته، به ۴۲۰ هزار تومان رسیده است. کاغذ تحریر اندونزی نیز که در ماه‌های گذشته  به روند صعودی قیمت ادامه داده است، حالا به بندی ۸۲۰ هزار تومان رسیده است.

از سوی دیگر واردکنندگان نیز دیگر تمایل چندانی به واردات کاغذ ندارند؛ زیرا خواب سرمایه در این بازار حالا زیاد شده است و قیمت‌ها نیز واقعی نیست. بنا به گفته کارشناسان این بازار؛ قیمت کاغذ باید چیزی فراتر از آن باشد که در بازار وجود دارد. اما نبود تقاضا قیمت‌ها را پایین نگه داشته است. حتی در برخی موارد قیمت تمام شده برای واردات کاغذ در سال جاری بالاتر از قیمت کاغذ در بازار بوده است.

سید‌حسن میرباقری، رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا، در این زمینه به تسنیم گفت: کاغذ تاکنون یکی از معدود کالاهایی در کشور است که با همکاری واردکننده‌ها ثبات نسبتاً خوبی در قیمت داشته است،‌ ما در بسیاری از انواع کاغذ و مقوا نسبت به سال گذشته با افزایش قیمت مواجه نبوده‌ایم و در سایر موارد نیز افزایش قیمت‌ها جزئی بوده است.  اما حالا شرایطی پیش آمده است که انگیزه واردکنندگان نسبت به واردات این نوع کالا کاهش داده است،‌ موانع و مشکلاتی که بر سر ترانسفر پول و طولانی شدن پروسه تایید مجوزها در وزارت صمت  ایجاد شده از سویی و  موانع  بانک مرکزی برای حواله اصل پول و مشکلات سیستم بانکی از سویی دیگر انگیزه برای واردات را به شدت کاهش داده است.

میرباقری تصریح کرد: ما بارها این مشکلات را به مسئولان مربوطه گوشزد کردیم، اما نتیجه‌ای نداشته است. متأسفانه در سال‌های اخیر به دنبال بدقولی‌‌ها و تعللی که بانک‌ها در پرداخت پول داشتند‌، اعتبار واردکنندگان خصوصا در بخش کاغذ در بازار‌های وارداتی کاهش پیدا کرده است‌، کاغذ کالایی است که برای واردات آن باید ابتدا سفارش به تولید‌کننده ثبت شود و بعد کالا تولید شود.

این واردکننده کاغذ گفت:‌ واردکننده پول را پرداخت می‌کند اما بانک در ترانسفر پول تعلل می‌کند‌، بنابراین اعتمادی که پس از سال‌ها بین تولیدکننده کاغذ و واردکننده ایرانی ایجاد شده است،‌ خدشه‌دار می‌شود. همه این‌ها به اضافه طولانی بودن خواب سرمایه و … واردکننده را دلسرد می‌کند. متأسفانه همانطور که گفتم گوش شنوایی هم در بانک مرکزی وجود ندارد که این موضوع ترتیب اثر داده شود.

وی با اشاره به مشکل جدیدی که بخشنامه اخیر بانک مرکزی ایجاد کرده است،‌ گفت:‌ بانک مرکزی در بخشنامه جدید خود گفته است که واردکننده باید ظرف مدت دو ماه از زمانی که پول را می‌گیرد،‌ اسناد ترخیص کالا را تحویل دهد. این عملا نشدنی است و شوک بزرگی را به واردکننده‌ها وارد کرده است، جرا که با توجه به خدشه‌دار شدن اعتماد تولیدکننده‌ها به واردکننده ایرانی،‌ تا زمانی که کل پول دریافت نشود،‌ تولید انجام نمی‌شود،‌  وقتی بانک مرکزی ارز را به واردکننده می‌دهد،‌ حداقل ۲۰ روز طول می‌کشد که پول به دست ذی‌نفع خارجی برسد،‌ بعد کالا در پروسه تولید قرار می‌گیرد،‌ پس از تولید که آن هم چندین روز زمان می‌برد‌ تا اسناد به گمرک فرستاده می‌شود،‌ پس از آن باید با دو حمل بار به ایران برسد که این خود نیز زمان‌بر است و عملاً بیش از دو ماه زمان نیاز دارد.

رئیس انجمن واردکننده‌های کاغذ و مقوا گفت: تصمیمات عجیب و غریب دولت و بانک مرکزی با سرمایه و اعتبار واردکننده‌ها بازی می‌کند، وارد کننده‌های کاغذ و مقوا که در سال‌های گذشته  مورد هجمه بودند، در یک سال گذشته بازار را  ثابت نگه داشته‌اند،‌ اما کسی این اقدام شایسته را نمی‌بیند. به محض اینکه اولین بحران در بازار کاغذ ایجاد شود،‌ همه می‌پرسند چه شده است؟ چرا واردکننده اقدامی نمی‌کند؟ قطعاً مسیری که در بازار کاغذ پیش می‌رود،‌ ما را در آینده دچار مشکل خواهد کرد.

دیدگاه خود را بیان کنید

You must be logged in to post a comment.*