صادرات به دبی و چگونگی آن

همان طور که می دانید دبی یکی از بزرگترین و شناخته شده ترین مراکز تجاری در سطح جهان است و به دلیل وجود بازار مصرف و ارتباطات گسترده تجاری، صادرات به دبی از اهمیت ویژه ای برای بازرگانان ایرانی برخوردار است. به همین دلیل این منطقه به یکی از قطب های مهم صادرات و واردات در سطح جهان به ویژه خاورمیانه تبدیل شده است. از مهم ترین ویژگی های دبی وجود انواع و اقسام نمایشگاه های تجاری است که هر سلیقه ای را به خود جذب می کند.

صادرات به دبی با لنج

در واقع صادرات به دبی از دو طریق انجام می شود یا به صورت هوایی است و یا دریایی. که عموما روش دریایی با استفاده از لنج صورت می گیرد. یکی از رایج ترین و قدیمی ترین روش های صادرات به دبی، صادر کردن کالا به وسیله ی لنج است که به این روش صادرات ته لنجی هم گفته می شود. در واقع صادرات انواع کالاها به وسیله ی لنج در خلیج فارس از قدیم الایام در بین تجار ایرانی مرسوم بوده و حتی امروزه هم این روش به دلایل زیادی چون محدودیتی که برخی از بنادر در پهلوگیری دارند یا تخلیه ی شناورهای بزرگ یا سرعتی که لنج ها دارند کماکان ادامه دارد و بسیاری از تجار ایرانی و اماراتی از این طریق به جابجایی کالاهای خود می پردازند.

لازم به ذکر است بدانید با لنج نمی توان کانتینرها را حمل و نقل کرد لذا برای جابجایی و صادرات کالاها باید آن ها را بسته بندی کرد. به همین دلیل عموما بنادری که غیر کانتینری هستند برای صادرات به دبی از لنج استفاده می کنند. از مهم ترین مزایای صادرات به دبی با لنج این است که حجم کالاهای صادراتی زیاد نمی باشد به همین دلیل می توانند بهترین سرویس و خدمات را ارائه دهند. همچنین از آنجایی که این بارها فاقد امور کانتینری و بندری هستند دارای تعرفه های زیاد نیستند. از دیگر مزایای مهم این روش، هزینه ی بسیار پایین و مقرون به صرفه ی آن در مقایسه با سایر روش ها می باشد.

این مزایای مهم سبب شد که اکثر تجار انواع کالاهای خود را به این شیوه به دبی صادر کنند و سپس در دبی برای ارسال از کانتینر استفاده کنند و در همانجا امور بندری و گمرکی مربوط به بارگیری ها را انجام دهند. البته باید این نکته را هم یادآوری کرد به دلیل اینکه لنج یک وسیله ی قدیمی و سنتی است عموما کالاهایی با لنج به دبی صادر می شود که حساس نباشند و در زمان برخورد با آب ﺁسیب نبینند مثل زعفران یا خشکبار یا صنایع دستی و از این قبیل موارد.

صادرات میوه به دبی

درست است که دبی به عنوان یک قدرت و قول اقتصادی در سطح دنیا شناخته شده است اما صنعت کشاورزی آنچنان قوی ندارد و همین موضوع دست تجارت خصوصا تجار ایرانی را برای صادرات محصولات کشاورزی خصوصا صادرات میوه به دبی را باز گذاشته است. دبی نیز مانند سایر کشورهای حوزه ی خلیج فارس به دلیل شرایط آب و هوایی و گرم و مرطوب بودن از تنوع محصولات کشاورزی کمی برخوردار است و تنها محصول کشاورزی پر رونق آن خرما است. که البته این محصول هم به دلیل کمبود زمین های زراعی در دبی بسیار کم می باشد. چرا که دبی کشوری بسیار کوچک است و همین مسئله سبب شد که امروزه این کشور حدود ۸۰ درصد از صیفی جات و محصولات کشاورزی خود را از کشورهای ایران و ترکیه فراهم کند.

پر رونق بودن بازار تجارت دبی سبب شد که بازار میوه ی دبی برای کشور ما به یک بازار سودآور تبدیل شود. امروزه صادرات به دبی در زمینه ی میوه به یکی از مهم ترین صادرات غیر نفتی کشور ما تبدیل شده است به گونه ای که این صادرات در یک بازه ی زمانی مشخص، جزء سودآورترین و پردرآمدترین صادرات ایران محسوب می شود. در حال حاضر از بین کشورهای حوزه ی خلیج فارس، بیشترین مقدار صادرات میوه ی داخل کشور به دبی اختصاص یافته است. عموما صادرات به دبی برای میوه از طریق مرزهای آبی صورت می گیرد. هندوانه و گوجه فرنگی از مهم ترین میوه هایی هستند که به این کشور صادر می شوند.

صادرات زعفران به دبی

بدون شک همه می دانیم که زعفران ایران، مرغوب ترین و باکیفیت ترین زعفران در سطح دنیا است و همین مسئله سبب شد که دبی یکی از بزرگترین خریداران این محصول ناب باشد. در واقع کیفیت بسیار بالای زعفران ایران در کنار نزدیک بودن دو کشور ایران و دبی سبب شد که این کشور اولین و بزرگترین خریدار این محصول باشد. از طرف دیگر ثباتی که در بازار و اقتصاد کشور دبی وجود دارد سبب شد که این منطقه به یکی از بهترین مراکز برای صادرات زعفران تبدیل شود. طبیعتا قیمت زعفران صادراتی به دبی چندین برابر قیمت داخلی است.

البته دبی هم از صادرات زعفران کم نصیب نبوده و توانسته با خرید این محصول و عرضه ی آن در بین کشورهای اروپایی و آسیایی درآمد خوبی کسب کند. البته باید این نکته را یادآوری کنیم که صادرات زعفران به دبی تحت رعایت قوانینی خاص باید انجام شود که در حال حاضر قوانین صادرات به دبی در زمینه ی زعفران، شامل بسته بندی کردن زعفران، اخذ گواهی استاندارد، اخذ گواهی بهداشت مربوط به دامی نباتات، داشتن و ارائه ی کارت بازرگانی و اخذ مجوز لازم برای صدور زعفران و ارائه ی این مجوز می باشد. داشتن کارت تجاری یکی از مهم ترین موارد برای صادر کردن زعفران است. رعایت این اصول و قوانین می تواند صادرات به دبی را ﺁسان تر کند.

صادرات ترشی به دبی

صادرات ترشی به دبی جزء دیگر صادرات غیر نفتی درآمدزای ایران بشمار می رود. ترشی یکی از خوشمزه ترین چاشنی هایی است که امروزه در سطح دنیا بسیار طرفدار دارد و از آنجایی که کشور دبی یک کشور توریستی است و از آنجایی که مردم کشورهای مختلف با سلایق و علایق گوناگون به این کشور زیبا سفر می کنند لذا این کشور به یکی از بهترین خریداران ترشی ایرانی تبدیل شده است. به همین دلیل در حال حاضر از دیگر صادرات ترشی از پر رونق ترین صادرات به دبی بشمار می رود. نزدیک بودن دبی به ایران از نظر جغرافیایی و داشتن فرهنگ های مشابه بین این دو کشور از یک طرف و وجود تعداد زیادی از ایرانیان مقیم در دبی سبب ایجاد یک موقعیت مناسب برای عرضه ی ترشی ایرانی در این کشور شده است.

در واقع فاصله ی جغرافیایی این دو کشور به هم به حدی کم است که حتی بسیاری از مراکز دبی، به راحتی همین ترشی های بسته بندی شده ی ۷۰۰ و ۲۷۰ گرمی را خریداری می کنند. از طرف دیگر به دلیل اینکه تعداد تجاری ایرانی که در دبی فعالیت می کنند بسیار زیاد است باعث سهولت صادرات این چاشنی خوشمزه به دبی شده است. با اینکه کشور دبی یک کشور کوچک با جمعیت کم است اما به دلیل اینکه سالانه خیل عظیمی از توریست ها از سراسر دنیا به این کشور کوچک سرازیر می شوند سبب شد که این کشور کوچک به یک ویترین بسیار خوب برای محصولات ایرانی خصوصا ترشی ایرانی تبدیل شود. از جمله ترشی هایی که به دبی صادر می شوند شامل ترشی مخلوط هویج و کلم و کرفس و فلفل و سیر و خیار، ترشی لیته، ترشی بندری، ترشی سیر سفید، ترشی سیر قهوه ای، ترشی فلفل سوزنی، ترشی کاپاریس یا کیپر که از گیاهان دارویی شما کشور تهیه می شود، خیار شور و ترشی شور می باشد. این ترشی ها در بسته بندی های مختلف در بازار دبی عرضه می شوند.

بهترین کالا برای صادرات به دبی

شهر دبی مهم ترین و پویاترین شهر در امارات متحده عربی است که زیر ساخت های مدرن و محیط و شرایط تجاری آن در سطح دنیا زبانزد است. این شرایط و به طور کلی غنی بودن این شهر سبب شد که هم شهروندان این منطقه و هم شرکت های موجود در آن از قدرت خرید بسیار بالایی برخوردار باشند. علاوه بر این پشتیبانی دولت دبی از تولیدکنندگان و تجار سبب شد که صادرات به دبی به یکی از مهم ترین اولویت ها برای تجار تبدیل شود. طبیعتا اکثر تجاری که به تازگی قصد صادرات به دبی را دارند می خواهند بدانند که بهترین کالا برای صادرات به دبی کدام کالاست؟

به طور کلی برای اینکه در امر صادرات موفق باشید ابتدا باید نیاز بازار و مردم آن منطقه را بشناسید و سپس اقدام به صادرات محصولات نمایید. با توجه به نیاز بازار دبی از جمله بهترین کالاهایی که به دبی صادر می شوند شامل فلزات و سنگ های گرانبها، سوخت های فسیلی، انواع ماشین های برقی و صنعتی، انواع محصولات شیمیایی و آهن و فولاد می باشد.

صادرات خشکبار به دبی

از دیگر موارد صادرات به دبی در زمینه ی محصولات غیر نفتی، صادرات خشکبار است. دلیل این امر هم کاملا مشخص است چرا که ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انواع خشکبار در سطح منطقه و خاورمیانه است و صادرات این محصولات به دبی به دلیل نزدیک بودن از نظر جغرافیایی کاملا به صرفه هم برای دبی و هم ایران است. علاوه بر این کیفیت خشکبار ایران در سطح جهانی مشهور و زبانزد است. پسته، گردو، خرما، فندق، بادام، میوه خشک از جمله انواع خشکباری هستند که به دبی صادر می شوند.

در بین انواع خشکبار، بیشترین درصد صادرات به دبی مربوط به پسته است. همه ی دنیا می دانند که پسته ی ایران مرغوب ترین پسته در سطح دنیا است و از آنجایی که این محصول معروف ترین خشکبار ایرانی شناخته می شود طبیعتا تقاضای بسیار زیادی هم در دنیا دارد. دبی یکی از مهم ترین و عمده ترین خریداران پسته ی ایرانی بشمار می رود. به همین دلیل امروزه شرکت های تجاری مختلفی در سطح کشور مشغول هستند که انواع پسته های خام و سایر خشکبار خام و بوداده را به این شهر صادر می کنند.

 

دیدگاه خود را بیان کنید

You must be logged in to post a comment.*