صادرات دارویی ایران در منطقه باید افزایش یابد

عبدالحسین روح الامینی امروز در رویداد جذب سرمایه در حوزه دارو و فرآورده های دارویی به عنوان سیزدهمین رویداد از دوشنبه های استارتاپی افزود: ایران مبتلا به یک ناهنجاری ساختاری در بخش بودجه و اقتصاد است و راه نجات کشور از این ناهنجاری توجه ویژه به حوزه‌هایی است که در آنها برتری فناوری و دانشی داریم.

ودر واقع راه نجات از برون رفت از این بن بست که به معضلات ریشه دار و مزمن اقتصادی ختم می شود، این است که بتوانیم نیاز داخلی را در زمینه دارو تامین و با توسعه صادرات و خیز برداشتن به بازار منطقه ای، اقتصاد کشور را نجات دهیم.

رییس کمیته داروی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین گفت: تمرکز بر کشورهای منطقه به ویژه آسیای جنوب غربی می تواند یک بازار هدف باشد زیرا ما در میان این کشورهای همسایه برتری داریم و آنها علاوه بر جمعیت بالا یک بازار خوب محسوب می شوند.

روح الامینی افزود: بازار هدف در منطقه درخصوص فناوری های نوین دارو می تواند یکی از آنها باشد، داروهای گیاهی و نوترکیب، سیستم های جدید دارورسانی، سامانه های دارویی، ملزومات دارویی و تجهیزات پزشکی، نرم افزار درخصوص ارایه خدمات پرستاری از راه دور، تهیه دارو از راه دور، هر کدام حوزه هایی هستند که می توان در آنها خدمات ارایه کرد.

وی با تاکید بر این که عرصه های اقتصادی این بخش ها می‌تواند خیلی بزرگ باشد، یادآور شد: ایران در بعضی از این بخش ها ۴۰ سال عقب است که برای رفع این عقب ماندگی باید کنسرسیوم های بزرگ اقتصادی به میان بیایند تا استعدادها و فناوری های موجود در کشور را به عمل تبدیل کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با یادآوری این که در دنیا کنسرسیوم های دارویی تشکیل شده است، اظهارداشت: سرمایه داران بزرگ کشور اعم از شرکت ها، بازیگران بخش خصوصی باید به میدان بیایند و با ایجاد کنسرسیوم ها اهدافی را بر مبنای پروژه های مهم شکل و حمایت کنند. در برخی موارد به دلیل بازار کوچک یا فناوری پیچیده دست به واردات می زنیم؛ فناوری پیچیده را می توان برطرف کرد اما اگر بازار ایجاد شود صرفه و صلاح اقتصادی آن هم پیدا می شود.

وی با بیان این که بنگاه‌های اقتصادی ایران کوچک هستند، خاطرنشان کرد: در ۴۰سال گذشته دنیا به صورت عام و  اروپا به صورت خاص و هند و چین کارهای بزرگی را با استارتاپ ها، مراکز رشد شروع کردند به طوری که در حال حاضر شرکت های بزرگی با سرمایه های چند ۱۰ میلیاردی  دارند.

نماینده مردم تهران در مجلس با یادآوری این که این روند در کشور نیز در حال تغییر است، اظهارداشت: جمع آوری سرمایه های بزرگ برای بازارهای بزرگ مثل پلاسما و فناوری بیوتک که زیر ساخت های آن در ایران آماده است را می توان انجام داد.  سرمایه داران بزرگ شامل شرکت های بزرگ، بازیگران بخش خصوصی، خودروسازهای داخلی باید به میدان بیایند و با ایجاد کنسرسیوم ها و اتحادیه ها اهدافی را بر مبنای طرح های مهم شکل دهند و حمایت کنند.

این شرکت ها می توانند استارتاپ ها را حمایت کنند تا چشم انداز خوبی در این زمینه داشته باشیم، در حال حاضر از کل صنعت  تولید دارو در دنیا ۳۰ درصد متعلق به آمریکا، ۳۰ درصد متعلق به اروپا و  ۲۱ درصد متعلق به ژاپن است و  ۱۹ درصد  سایر کشورها سهم دارند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: بازار ایران نسبت به کشورهای چین، هند، ویتنام، تایلند و تایوان کوچک است و بزرگ شدن این بازار هدف می تواند مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرد.

روح الامینی مزیت نسبی ایران را تسلط بر فناوری و دارا بودن نیروهای انسانی متخصص ذکر کرد که برای رسیدن به هدف بزرگ می توانند کمک کننده باشند.

وی افزود: حوزه سلامت و دارو ارزش افزوده بالایی دارند و میزان سرمایه گذاری در این حوزه در حد میلیون دلار است در صورتی که سرمایه گذاری در حوزه های نفت و پتروشیمی در حد میلیاردها دلار است.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر این که باید میزان سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی افزایش یابد، گفت: از هر اقدامی که در راستای تقویت صندوق از جهت معافیت ها باشد، حمایت می کنیم و اگر منابعی آزاد شود مطمئنا به سمت صندوق نوآوری و شکوفایی سوق داده می شود.

روح الامینی با یادآوری این که مجلس به دنبال رفع معضلات در زمینه اقتصاد دیجیتال و حوزه سلامت است، افزود: انبساط هزار برابری میلیون به میلیارد در اختصاص حمایت های صندوق نوآوری و شکوفایی برای انجام طرح های مهم باید انجام شود و ساز وکارهای آن هم باید بر این اساس ایجاد و گسترش یابد، این عزم در مجلس شورای اسلامی وجود دارد.

دوشنبه های استارتاپی یکی از برنامه های حمایتی صندوق نوآوری و شکوفایی از استارتاپ ها است که از ابتدای سال جاری هر هفته برگزار می شود، تاکنون ۱۳ رویداد دوشنبه های استارتاپی امسال برپا شده است.

دیدگاه خود را بیان کنید

You must be logged in to post a comment.*