معامله خودروهای گذرموقت

معامله خودروهای گذرموقت غیرقانونی است

سرهنگ زارع (معاون فنی مهندسی پلیس راهور) درباره تکلیف وضعیت خودروهای گذرموقت بعد از پایان اعتبار مجوز تردد آنها گفته که اگر این خودروها از طریق مرزها وارد شده باشند، مالکان آنها قبل از اتمام مهلت تردد، باید به نزدیکترین مرکز شماره‌گذاری مرز خروجی مراجعه کنند. سپس خودرو، فک پلاک شده و اسناد تردد آن نیز باطل می‌شود و نهایتا از طریق گمرک، به کشور مبدا برگردانده خواهد شد. همچنین اگر خودروی گذرموقت از منطقه آزاد به سرزمین اصلی آمده باشد، پس از پایان مهلت تردد باید به منطقه آزاد برگردد.

سرهنگ زارع درباره عدم خروج برخی از خودروهای گذرموقت بعد از پایان مهلت قانونی آنها نیز گفته که این خودروها مشمول کالای قاچاق هستند و در صورت مشاهده پلیس، باید توقیف شوند. هرگونه خرید خودرو گذرموقت یا فروش خودرو گذرموقت، به هر روشی غیرمجاز است چرا که شماره‌گذاری دائمی نمی‌شوند و بعد از پایان مهلت، باید سرزمین اصلی را ترک کنند.

پلیس بدنبال ۳۵۰ خودروی گذرموقت

بیش از ۳۵۰ خودروی گذرموقت، بدلیل عدم مراجعه به گمرکات برای تعیین تکلیف وضعیت ترددشان در ایران، مشمول خودروی قاچاق شده‌اند و برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده است. آقای ارونقی (معاون فنی گمرک ایران) درباره این خبر گفته که طبق جدیدترین بررسی صورت گرفته از ۴۱ گمرک اجرایی کشور، از سال ۱۳۹۷ به بعد، بیش از ۳۵۰ خودرو گذرموقت، بدلیل عدم تحویل در فرصت قانونی به گمرکات ایران، به عنوان خودروی قاچاق شناخته شده و به نهادهای نظارتی معرفی شده‌اند.

از میان این تعداد خودرو، حدود ۱۶۰ دستگاه مرسدس بنز، ۴۰ دستگاه BMW و همچنین ۴۰ دستگاه لکسوس، ۲۵ دستگاه لندکروز، ۲۰ دستگاه تویوتا، ۱۰ دستگاه رنجروور، ۸ دستگاه آئودی و نهایتا ۵ دستگاه نیسان وجود دارند.

طبق آخرین استعلام گمرک ایران در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، علاوه‌بر این تعداد، حدود ۳۶۰ خودروی گذرموقت دیگر نیز که فرصت تردد آنها به پایان رسیده بود، به گمرک تحویل شده و برای آنها قبض انبار صادر شده است. همچنین ۳۳۰ خودروی گذرموقت دیگر نیز هم‌اکنون در سراسر کشور، بصورت قانونی درحال تردد هستند و مشکلی از این بابت، ندارند.

 

اجاره خودروهای گذرموقت

طبق اعلام پلیس راهور ناجا، شخصی که مدارک گمرک و اسناد صادره از پلیس راهور به نام اوست، تنها شخصی خواهد بود که اجازه استفاده از خودروی گذرموقت را دارد. بنابراین رانندگی با این نوع خودروها توسط سایر افراد (حتی در قالب اجاره خودرو) کاملا غیرقانونی است.

نقل و انتقال خودروهای گذرموقت

به استناد ماده ۵۰ و ۷۸ قانون گمرکات کشور، مالکیت خودروهای گذرموقت، امکان نقل و انتقال نداشته و حتی نمی‌توان آنها را بصورت موقت، به اشخاص غیر، واگذار کرد.

خرید و فروش خودروهای گذرموقت

طبق اعلام پلیس راهور ناجا، از آنجایی که نقل و انتقال خودروهای گذرموقت، ممنوع است، لذا خرید و فروش خودروهای گذرموقت نیز به هر روشی (حتی بصورت وکالتی یا موقت) غیرمجاز است.

مهلت تردد خودروهای گذرموقت

طبق اعلام مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا:

۱- اگر خودروی گذرموقت، از مبدا مناطق آزاد به سرزمین اصلی بیاید، حداکثر تا یکماه مجوز تردد دارد.

۲- اگر خودروی گذرموقت از مبدا کشور امارات وارد شده باشد، حداکثر تا یکماه، مجوز تردد داشته و تمدید دوباره این مهلت، امکان‌پذیر نیست.

۳- اگر خودروی گذرموقت، از مبدا کشورهای حاشیه خلیج فارس (بغیر از امارات) یا از مبدا کشور افغانستان، وارد شده باشد، حداکثر تا دوماه مجوز تردد داشته و تمدید دوباره این مهلت، امکان‌پذیر نیست.

۴- اگر خودروی گذرموقت، از مبدا سایر کشورها (بغیر از حاشیه خلیج فارس و افغانستان) وارد شده باشد، حداکثر تا سه ماه مجوز تردد دارد. ضمن اینکه بعد از این مدت، در صورت داشتن شرایط قانونی لازم، امکان تمدید مهلت تردد برای سه ماه دیگر نیز وجود دارد. بنابراین فرصت تردد شش ماهه خودروهای گذرموقت، صرفا برای این گروه است.

 

تردد غیرقانونی خودروهای گذرموقت

در صورت پایان زمان تردد خودروهای گذرموقت، این خودروها باید بلافاصله به گمرک مبدا برگردند و تمدید مهلت بگیرند یا تحویل شوند چراکه در غیر اینصورت، خودرو بعنوان کالای قاچاق شناخته شده و علاوه بر توقیف، مالک خودروی گذرموقت نیز به پرداخت جریمه سنگین نقدی محکوم شده و به مراجع قضایی نیز معرفی می‌شود.

تمدید پروانه خودروهای گذر موقت

تمدید پروانه عبور خودروهای گذرموقت اگر توسط گمرک، انجام شود باید همراه با اخذ پلاک راهنمایی و رانندگی باشد، در غیر اینصورت، تمدید پروانه را نمی‌توان مجوزی برای تردد این خودروها دانست.

تبدیل خودروهای گذرموقت به پلاک ملی

تاکنون هیچ قانونی در این زمینه، تصویب نشده است و لذا امکان دریافت پلاک ملی برای خودروهای گذرموقت، غیرممکن است.

شرایط خروج خودروهای گذرموقت از کیش

طبق اعلام پلیس راهور کیش، برای فعالان اقتصادی جزیره و همچنین کیشوندان، این امتیاز درنظر گرفته شده است تا بتوانند خودروهای منطقه آزاد کیش را «بدون درنظرگرفتن محدودیت حجم موتور» و با پلاک گذرموقت به سرزمین اصلی ببرند و در مهلت قانونی، در آنجا تردد داشته باشند. تنها شرط اخذ پلاک عبورموقت برای خروج از کیش، عبارتند از:

۱رنگ خودرو، طلایی نباشد.

۲- خودرو از برندهای آمریکایی نباشد.

۳- خودرو از برندهای خاص (مانند فراری، لامبورگینی و …) نباشد.

واردات خودرو گذرموقت توسط مسافران

۱- مسافران غیرمقیم در ایران، در صورت داشتن جواز عبور از کانون‌های جهانگردی (در کشورهای طرف قرارداد با ایران)، می‌توانند خودروی شخصی خود را به ایران آورده و حداکثر تا ۳ ماه (بدون نیاز به ارائه اظهارنامه یا گذاشتن وجه ضمانت) با پلاک گذر موقت، تردد داشته باشند. همچنین در صورت درخواست مسافر، امکان تمدید جواز تردد، حداکثر تا پایان زمان اعتبار جواز عبور، وجود دارد.

۲- مسافران غیرمقیم در ایران، به شرطی که تابعیت ایرانی داشته باشند نیز می‌توانند از این شرایط، برای آوردن وسایل نقلیه شخصی به ایران، استفاده کنند اما به شرطی که قبل از ورود به ایران، حداقل به مدت سه ماه، در کشور موردنظر، اقامت داشته باشند.

دیدگاه خود را بیان کنید

You must be logged in to post a comment.*