ممنوعیت واردات شیائومی به ایران

واردات موبایل شیائومی به ایران ممنوع شد. این چندمین بار است که ایران واردات موبایل‌های شیائومی به کشور را ممنوع می‌کند. علت چیست؟

اتحادیه واردکنندگان موبایل می‎‌گوید: جدیدا دولت واردات برخی موبایل‌ها از جمله برند شیائومی را ممنوع کرده و اجازه واردات این موبایل را نمی‌دهد. آن هم در حالی که سهم زیادی از گوشی‌های تلفن همراه موجود در بازار به این برند تعلق دارد. محمدرضا عالیان توضیح داد: سازمان تنظیم مقررات چند ماه گذشته نامه‌ای را به شرکت‌های واردکننده ارسال و اعلام کرد واردات برخی از مدل‌های شیائومی ممنوع است، چون این مدل‌ها در برقراری ارتباط با شماره‌های اضطراری از جمله ۱۱۰، ۱۱۵ و … مشکل دارند.
آنچه نگرانی بخش خصوصی را زیاد کرده این است که این محدودیت‌ها دوباره دارد تکرار می‌شود. در آن زمان واردکنندگان به سازمان تنظیم مقررات چند تذکر دادند که اپراتور‌ها می‌توانند این مشکل را برطرف کنند.

مدل‌های جدید شیائومی دوباره ممنوع شد

این سازمان، چون نهاد بالادستی اپراتورهاست می‌تواند این مساله را مطالبه کند، اما متاسفانه سازمان‌های دولتی ساده‌ترین راه را برای خودشان انتخاب کردند و توپ را در زمین واردکنندگان انداختند.
سخنگوی اتحادیه واردکنندگان موبایل گفت: در پی این مشکل، واردات برخی از مدل‌های گوشی تلفن همراه ممنوع شده تا زمانی که مشکل اتصال برقراری شماره‌های اضطراری برطرف شود.  این سازمان واردکنندگان را مجبور کرده در این شرایط تحریم که شرکت رسمی این برند‌های تلفن همراه فعالیتی در ایران ندارند مشکل مورد نظر را برطرف کنند. در این مدت برخی شرکت‌ها مشکل را با شرکت اصلی تولیدکننده در میان گذاشتند. این کمپانی به دلیل سهم بالایی که در بازار ایران دارد مشکل برخی مدل‌ها را برطرف کرد.
اما دوباره هر مدل جدید از برند شیائومی وارد ایران می‌شود این عدم تطابق را با شبکه‌های اضطراری دارد. به عنوان مثال کاربران ایرانی نمی‌توانند به طور مستقیم با این شماره‌ها تماس برقرار کنند.

او گفت: ما بار‌ها با دولت برای یک نشست هم اندیشی مکاتبه کردیم تا مطالبه خود را اعلام کنیم. هنوز هم بر این باوریم که اپراتور‌ها می‌توانند مشکل را برطرف کنند، اما متاسفانه انتظار دیگری از واردکنندگان و فعالان بخش‌خصوصی دارند.

افزایش تقاضا برای خرید موبایل‌های چینی

بازار برند گوشی‌های شیائومی چندان مناسب نیست. در دی ماه ۲۶۳ هزار موبایل برند شیائومی وارد شده است و اقبال مردم به سمت خرید این موبایل‌هاست. این نشان می‌دهد این کالا به لحاظ کارایی مزیت رقابتی با سایر برند‌های دیگر دارد و همچنین از نظر قیمت هم مقرون به صرفه است.  چنانچه ممنوعیت برند شیائومی ادامه‌دار باشد تعادل بازار به هم خواهد خورد.

دیدگاه خود را بیان کنید

You must be logged in to post a comment.*