۷۵ درصد مواد لعاب کاشی و سرامیک در داخل تامین می شود

سیدعلی اکبر کلانتر، درگفت وگو با چابک آنلاین، افزود: درحال حاضر تولیدات صنعت کاشی و سرامیک حدود ۲/۵ برابر مصرف داخلی است و  محدودیت های صادراتی، مشکلاتی را به وجود آورده است .

وی، ضمن اشاره به اینکه بیش ترین هزینه مواد اولیه صنعت کاشی، مربوط به هزینه لعاب است، گفت: هرمتر مربع کاشی بین ۷۰۰ گرم تا یک کیلوگرم  لعاب مصرف می کند و درحال حاضر برای ۷۰۰ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک،  ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن لعاب در سال تولید می شود.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی لعاب و رنگدانه های سرامیکی کشور، ادامه داد: ۷۵ درصد مواد اولیه لعاب صنعت کاشی و سرامیک در داخل تامین می شود و مابقی وارداتی است درحالی که بیش ترین هزینه تمام شده مواد اولیه کاشی و سرامیک هم مربوط به لعاب های وارداتی هستند .

کلانتر خاطر نشان کرد که  معادن برخی لعاب ها مثل سیلیکات زیرکونیوم در تعدادی.از کشورها وجودارد بنابراین واردات این لعاب از کشورهای استرالیا، آفریقای جنوبی و آمریکا صورت می گیرد.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی لعاب و رنگدانه های سرامیکی کشور، با بیان اینکه ۸۰ درصد واحدهای تولیدی لعاب در یزد مستقر هستند، گفت: بالغ بر ۷۰ واحد تولیدی در صنعت لعاب و رنگدانه های سرامیک فعالیت دارند که از این تعداد ۵۰ واحد تولیدی در یزد هستند و ۴۵ درصد از کل تولیدات این صنعت در این استان صورت می گیرد. حجم تولیدات واحدهای بزرگ در سایر استان ها مثل فارس و قزوین به ۳۰ تا ۵۰ هزارتن در سال می رسد و تولیدات واحدهای کوچک نیز بین ۵ تا ۱۰ هزار تن درسال است.

وی، با بیان اینکه واحدهای توانمند  تولیدی رنگدانه  در کشور وجود دارد، گفت: در حال حاضر چاپ دیجیتال شیوه نوینی در صنعت کاشی و سرامیک بوده که  با روی کار آمدن این شیوه استفاده از رنگدانه ها در اولویت های بعدی قرار گرفته است.

دیدگاه خود را بیان کنید

You must be logged in to post a comment.*