استخراج‌کنندگان رمزارز/شروط صادرات چیست

بر اساس ابلاغ وزارت نیرو مراکز ‌استخراج ‌رمزارز، با هر میزان قدرت، ‌می‌توانند ‌برق ‌مورد ‌نیاز‌ خود ‌را ‌از محل تولید مولدهای تجدیدپذیر تامین کنند. در این حالت، تخصیص تمام انرژی تولیدی نیروگاه تجدیدپذیر برای استخراج رمزارز بلامانع است. در عین حال، چنانچه انرژی مورد نیاز متقاضی بیش از تولید مولد تجدیدپذیر متعلق به (یا طرف قرارداد) متقاضی باشد، انرژی مازاد مورد نیاز توسط شرکت برق تامین می‌شود. انرژی دریافت‌شده از شبکه توسط متقاضی، باید در سایر اوقات با شبکه تهاتر شود.

این گزارش حاکی است؛ تامین برق مراکز استخراج رمزارزها مشروط به تدارک و ارائه مجوز معتبر است.  در‌صورت ‌درخواست ‌متقاضی، ‌شرکت‌های‌ برق ‌مجازند ‌بدون ‌دریافت ‌هزینه‌های‌ عمومی ‌برقراری‌ انشعاب، ‌به ‌مراکز ‌استخراج‌ رمزارزها‌ که‌ برق ‌مورد ‌نیاز‌ خود ‌را‌ از ‌طریق‌ نیروگاه‌های‌ تجدیدپذیر ‌تامین‌ می‌کنند، ‌انشعاب ‌برق ‌پشتیبان ‌واگذار ‌کنند. در ‌مواردی‌ که ‌تامین‌ برق ‌از ‌طریق ‌انعقاد ‌قرارداد ‌با‌ نیروگاه ‌تجدیدپذیر‌ صورت ‌می‌گیرد،‌ ‌مدت‌ قرارداد مضرب صحیحی از سال ( میزان مصرف ثابت در طول سال) خواهد بود. پس از کسر مصرف اختصاص یافته به استخراج رمز ارز و تهاتر میزان انرژی دریافتی از شبکه، چنانچه خالص برق تزریق شده به شبکه مثبت باشد، مطابق مقررات حاکم بر خرید تضمینی برق تجدید پذیر، توسط ساتبا خریداری و در صورت منفی بودن، صورتحساب آن، مطابق نرخ‌های فروش برق به مراکز استخراج رمزارزها، توسط شرکت صادر و بهای آن دریافت می‌شود. چنانچه محل نیروگاه تجدیدپذیر مجزا از محل مصرف برق برای استخراج رمز ارز باشد، هزینه ترانزیت از نیروگاه تجدیدپذیر به محل مصرف، مطابق مقررات جاری وزارت نیرو از متقاضی دریافت خواهد شد.

شایان ذکر است؛ بهای هر کیلووات ساعت برق مصرفی مراکز استخراج رمزارزها برابر با ۱۶۵۷۴ ریال تعیین می‌شود و به‌منظور مدیریت مصرف برق، استفاده از انرژی برق شبکه برای استخراج رمزارزها در اوقات نوع یک (اوج بحرانی) ممنوع است. در اوقات نوع دو (محدودیت‌دار) بهای هر کیلووات‌ساعت انرژی برق با ضریب دو (۲) و در اوقات نوع سه (عادی) با ضریب نیم (۵/۰) محاسبه و دریافت می‌شود و نرخ فوق براساس متوسط بهای صادراتی برق و نرخ تسعیر سامانه نیما، هر سه ماه یک‌بار توسط شرکت توانیر اصلاح و به‌روزرسانی شده و گزارش آن برای وزارت نیرو ارسال می‌شود.

همچنین بهای برق دریافتی از سطوح ولتاژ ۴۰۰ و ۲۳۰ کیلوولت با ۲۰ درصد تخفیف و از سطوح ولتاژ ۱۳۲، ۶۶ و ۶۳ کیلوولت با ۱۲ درصد تخفیف محاسبه و دریافت می‌شود، علاوه بر بهای انرژی، سایر هزینه‌ها (از قبیل آبونمان، تجاوز از قدرت، عوارض برق، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض) حسب مورد و براساس ضوابط و مقررات مربوطه، محاسبه و دریافت خواهد شد.

در مرداد ماه سال ۹۸ یک مصوبه برای استفاده رمزارزها از برق تجدیدپذیر از سوی وزیر ابلاغ و در تاریخ ۱۶ فروردین امسال نیز اصلاحیه آن امضا شد، اکنون شرایط برای تولید برق از تجدیدپذیرها با دید توسعه و افزایش ظرفیت مهیاتر شده و تولیدکنندگان رمزارزی هم که دارای مجوز هستند می‌توانند از برق تجدیدپذیر استفاده کنند.

وی افزود: اکنون استخراج‌کنندگان رمزارز یا می‌توانند خودشان نسبت به احداث نیروگاه اقدام کنند و یا از برق تولیدی نیروگاه‌های تجدیدپذیر موجود استفاده کنند، اگر این نیروگاه‌ها در یک منطقه باشند مشکلی نیست اما اگر در مناطق متفاوت باشند طبق قوانین وزارت نیرو و با پرداخت حق ترانزیت می‌توانند از برق استفاده کنند. به این صورت که کل تولید برق نیروگاه تجدیدپذیر می‌تواند برای رمزارز استفاده شود و مانعی نیست اما اگر برای تجدیدپذیر تولید پیوسته ندارد اجازه داده شده که شبکه برق پشتیبان در نظر گرفته شود.

معاون سرمایه‌گذاری و تنظیم مقررات سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق تصریح کرد: استخراج‌کنندگان رمزارز می‌توانند برق تولیدی از تجدیدپذیرها را در ساعتی که تولید ندارند تهاتر و به شبکه تزریق کنند، اگر هم یک نیروگاه تجدیدپذیر بیشتر از میزان نیاز استفاده‌کننده رمزارز تولید داشته باشد، ساتبا آن‌را خریداری می‌کند و اگر کمتر باشد تولیدکننده رمزارز می‌تواند به نرخ مصوب‌شده صادراتی، برق را خریداری کند.

وی با اشاره به تعرفه خرید برق از تجدیدپذیرها گفت: تقاضا این بود که با توجه به تغییر نرخ همه بخش‌ها  نرخ‌های خرید برق از تجدیدپذیرها اقتصادی نیست و باید افزایش پیدا کند، در این رابطه مطالعاتی در ساتبا انجام و به وزارت نیرو ارسال شده و اکنون با دید مثبت در حال بررسی است که امیدوارم بزودی تعرفه‌های جدید ابلاغ شود.

امیدی درباره تقاضای تولیدکنندگان رمزارز برای احداث نیروگاه خاطرنشان کرد: تاکنون متقاضیان رمزارز قانونمند نبوده‌اند با توجه به شرایط جدید پیش‌آمده تقاضا بیشتر می‌شود، برآوردی که به صورت آماری از تقاضاها به ما ابلاغ شده، تصور بر این است که تقاضای بالفعل ۱۰۰ مگاوات ظرفیت دور از ذهن نیست. حتی قبل از مصوبه جدید چندین مورد تقاضا داشته‌ایم که نیروگاه تازه‌تاسیس خود را به رمزارزها بفروشند.

وی در ادامه درباره صادرات برق از سوی تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر نیز بیان داشت: حدود ۱۰۰۰ مگاوات پروانه احداث نیروگاه برای صادرات بیشتر هم به عراق و ترکیه وجود دارد، چند متقاضی جلوتر هستند، تا اوایل اردیبهشت آمار دقیق‌تر ارائه خواهد شد.

معاون سرمایه‌گذاری و تنظیم مقررات سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق خاطرنشان کرد: قیمت برق صادراتی تولیدی از تجدیدپذیرها در مذاکرات بخش خصوصی متولی با طرف خارجی مشخص می‌شود، فقط حق ترانزیتی را که به دست متقاضی آن سوی مرز می‌رسد، تولید‌کننده پرداخت می‌کند و ما در این زمینه اعمال نفوذ نخواهیم نداشت.

دیدگاه خود را بیان کنید

You must be logged in to post a comment.*