اعلام فهرست کالاهای مشمول کاهش عوارض

امید قالیباف  اظهار کرد: در چارچوب حمایت از تولید داخل، وزارت صنعت، معدن و تجارت با بررسی زنجیره تامین و نقش هر کالا در تقویت تولید داخل، پس از دریافت نظر دفاتر تخصصی، فهرست ۳۶۰۰ کالای مشمول کاهش حقوق گمرکی را حداکثر تا روز شنبه به گمرک جمهوری اسلامی اعلام می‌کند.

به گفته وی فهرست کالاهای مشمول کاهش حقوق گمرکی شامل ۸۵۰۰ ردیف تعرفه است که همه آن‌ها ماشین آلات و مواد اولیه هستند و در تکمیل زنجیره ارزش و تقویت تولید داخل نقش دارند.

قالیباف با بیان اینکه این موضوع مربوط به بودجه سال جاری بوده و برای سال بعد هنوز تصمیمی گرفته نشده، در پاسخ به سوالی درباره تکلیف واردکنندگانی که عوارض چهار درصدی دریافت کردند، گفت: اگر واردکننده‌ای در سال جاری کالاهای مشمول این فهرست را با عوارض چهار درصد ترخیص کرده باشند، مبالغ اضافی تا یک درصد به آن‌ها مسترد خواهد شد.

 

ماجرای کاهش عوارض چیست؟

اوایل تیرماه وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) طی نامه‌ای به رئیس جمهوری با بیان اینکه افزایش نرخ مبنای محاسبه تعرفه، افزایش مضاعف مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی را در پی داشته که در مجموع باعث افزایش هزینه‌های تولید، افزایش قاچاق، افزایش نیاز به نقدینگی، کاهش تولید و افزایش تورم خواهد شد، خواستار کاهش حقوق گمرکی برای مواد اولیه، واسطه‌ای، اجزا، قطعات، ماشین آلات و تجهیزات که با احتساب سود بازرگانی، حقوق ورودی آنها حداکثر ۱۰ درصد بوده به یک درصد شد. در نهایت اواخر مهرماه لایحه کاهش «نرخ حقوق گمرکی مواد اولیه، واسطه‌ای، اجزاء و قطعات و ماشین آلات و تجهیزات» به یک درصد به تایید شورای نگهبان رسید، اما گزارش‌ها در روزهای اخیر حاکی از این بود که قانون یاد شده هنوز اجرا نشده است.

 

بر اساس بند (ه) تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱، نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی در همه موارد، از جمله محاسبه حقوق ورودی بر اساس نرخ ارز اعلام شده بانک مرکزی، نرخ سامانه مبادله الکترونیکی (ای تی اس) در روز اظهار و مطابق ماده ۱۴ قانون امور گمرکی است. همچنین در سال ۱۴۰۱ نرخ چهار درصد حقوق گمرکی یاد شده در صدر بند (د) ماده (۱) قانون امور گمرکی برای کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و همچنین نهاده‌های کشاورزی و دامی به یک درصد تقلیل می‌یابد. نرخ سامانه‌ ای. تی. اس بانک مرکزی، نرخی نزدیک به بازار است. همچنین امسال معافیت گمرکی ماشین آلات صنعتی نیز حذف شد. البته قانون معافیت گمرکی ماشین آلات یک قانون دائمی بود که با یک قانون یکساله بودجه لغو شده و به نظر می‌رسد حداکثر لغو قانون یاد شده فقط امسال باشد.

دیدگاه خود را بیان کنید

You must be logged in to post a comment.*