انتظار دو ساله برای فراری پوروسانگوئه

قیمت و برنامه تولید فراری پوروسانگوئه

با افزایش توجه مشتریان به خودروهای شاسی­‌بلند، از همان ابتدا می­‌شد پیش­‌بینی کرد که فراری پوروسانگوئه هم با استقبال مشتریان مواجه شود. تنها چند روز پس از رونمایی نخستین شاسی­‌بلند ساخت فراری در میانه سپتامبر ۲۰۲۲ ، آقای انریکو گالیرا مدیر بخش تجاری و بازاریابی شرکت فراری، از احتمال توقف ثبت سفارش برای این خودرو خبر داد.

برخلاف اکثر رقبا همچون لامبورگینی اوروس که محدودیتی در تیراژ تولید ندارند، فراری قبل از رونمایی پوروسانگوئه هم اعلام کرده بود که قصد ندارد بیشتر از ۲۰ درصد ظرفیت تولید سالیانه خود را به این مدل اختصاص دهد. به همین دلیل بوده که با گذشت دو ماه و نیم از شروع ثبت نام، سفارش‌ها به حدی رسیده که مشتریان حتی تا دو سال دیگر باید منتظر بمانند.

قیمت پایه فراری پوروسانگوئه در بریتانیا، ۳۱۳,۱۲۰ پوند تعیین شده که تقریبا دو برابر قیمت لامبورگینی اوروس است. قیمت نسخه بازار ایالات متحده هنوز اعلام نشده است، ولی رقمی در حدود ۴۰۰ هزار دلار کاملاً قابل پیش‌­بینی خواهد بود. بنابراین اختلاف قیمت با اوروس در همه بازارها رعایت شده است.

براساس برنامه­‌ریزی فراری، تولید پوروسانگوئه در آخرین روزهای سال ۲۰۲۲ آغاز می­‌شود. انتظار داریم که نخستین نمونه­‌ها در اوایل ۲۰۲۳ به مشتریان تحویل شود. با استقبال چشمگیری که از فراری پوروسانگوئه به عمل آمده، بعید است که خودروساز ایتالیایی در آینده نزدیک، اقدام به بروزرسانی این محصول نماید.

فراری رکورد فروش جدیدی را در سال ۲۰۲۱ به ثبت رساند و بیش از ۱۱ هزار خودرو را در سراسر جهان تحویل داد. این میزان، رشد ۲۲.۳ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد. گزارش فروش فراری در سال ۲۰۲۱، نشانگر افزایش تقاضا برای مدل‌های V8 بود. اما تقاضای ابرخودروهای V12، به دلیل کاهش حجم تولید فراری ۸۱۲ سوپرفست، کاهش یافت. انتظار می‌رود که با عرضه پورسانگوئه، فروش فراری در آینده افزایش یابد.

پوروسانگوئه، اولین شاسی بلند فراری

شاید این جمله عجیب باشد ولی به معنای واقعی کلمه، سال‌ها از ساخت آن می‌گذرد. اما اکنون داریم به صورت رسمی به اولین شاسی‌بلند فراری نگاه می‌کنیم.

سال ۲۰۱۸ برای اولین‌بار بود که نام این خودرو را شنیدیم. آن زمان، فراری خودروی فوق را به‌عنوان یکی از ارکان اصلی در نقشه راه آینده خود معرفی کرده بود. البته پیش از آن‌که همه‌گیری ویروس کرونا مثل یک جنگ، صنعت خودرو را درگیر خود کند، پورسانگوئه – Purosangue – آزمایش‌های متعددی را پشت سر گذاشته بود. بالاخره در سال ۲۰۲۲ این فراری چهار در ۱۲ سیلندر معرفی شد.

طراحی فراری پوروسانگوئه

با گذشت سه/چهارم قرن از شروع فعالیت فراری، این خودروساز ایتالیایی هم بالاخره به جرگه سازندگان شاسی‌­بلند پیوست. البته فراری ظاهرا قصد ندارد این عنوان را به محصول جدید خود نسبت دهد چراکه پوروسانگوئه – Purosangue – را یک سوپراسپرت قدبلند لقب داده تا راه خود را از مدل‌های کسالت‌­بار خانوادگی جدا کند. با مشاهده دو صندلی در ردیف عقب و ظرفیت ۴۷۳ لیتری محفظه ­بار، این گزاره بیشتر تائید می­‌شود.

تقسیم وزن به نسبت ۴۹ به ۵۱ روی محورهای جلو و عقب، سقف فیبرکربن و نصب گیربکس در بخش عقب، مهمترین اقدامات انجام شده برای دستیابی به مرکز ثقل بهینه است.

برای جبران فضای نه چندان جادار ردیف عقب، درها به صورت برعکس باز می‌شوند، که زاویه بازشوی در عقب به ۷۹ درجه می‌­رسد. البته فاصله ۳.۰۱ متری بین محورهای فراری پوروسانگوئه از استون‌مارتین DBX707 (۳.۰۶ متر) کوچکتر و از بنتلی بنتایگا اسپید (۲.۹۹ متر) بزرگتر و بسیار به لامبورگینی اوروس پرفورمانته (۳ متر) نزدیک است.

وزن خالص فراری پوروسانگوئه در حدود ۲۰۳۳ کیلوگرم تخمین زده شده است، که از سایر خودروهای همرده، سبک‌تر به نظر می‌رسد.

مشخصات فنی فراری پوروسانگوئه

فراری پوروسانگوئه را نمی‌­توان جزء خودروهای دوستدار محیط زیست دانست، چراکه نیروی محرکه آن از پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶.۵ لیتری تنفس طبیعی با ۷۱۵ اسب­‌بخار قدرت و ۷۱۵ نیوتن‌متر گشتاور تامین شده است. این پیشرانه می‌­تواند تا ۸۲۵۰ دور بر دقیقه دوران کند، درحالی‌که ۸۰ درصد گشتاور در دورشمار ۲۱۰۰ و نهایت قدرت در ۷۷۵۰ دور بر دقیقه حاصل می­‌شود.

نیروی پیشرانه از طریق گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود و شتاب صفر تا صد را در مدت ۳.۳ ثانیه امکان‌پذیر می­‌سازد. حداکثر سرعت فراری پوروسانگوئه هم ۳۰۸ کیلومتر برساعت اعلام شده است.

همچون فراری GTC4Lusso، فراری پوروسانگوئه هم به سامانه چهارچرخ محرک مجهز شده است، که از دنده چهارم به بعد یا پس از سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت، محور جلو را از مدار خارج می‌­کند.

برخلاف پیشرانه، سیستم تعلیق فراری پوروسانگوئه از فناوری نوآورانه بهره‌­مند شده تا نهایت کیفیت سواری و هندلینگ حاصل شود. این سامانه تعلیق فعال از فناوری سوپاپ قرقره‌ای فعال (TASV) و از سیستم ۴۸ ولت برای کنترل کمک‌فنرها استفاده می‌کند. این ترکیب فاقد آنتی‌رول بار است، بنابراین کمک‌فنرها می‌توانند به‌طور هماهنگ، تکان‌های بدنه را مدیریت کنند. به لطف این تکنولوژی، ارتفاع خودرو به‌صورت لحظه‌ای پایش شده به نحوی که می­‌تواند در پیچ‌ها، تا ۱۰ میلی‌متر کاهش پیدا کند.

دیدگاه خود را بیان کنید

You must be logged in to post a comment.*