بازار ارز با ارز پاشی مدیریت نمیشود

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه دولت نباید ارز را به بازارهای غیر رسمی بدهد، گفت: این سیاست رئیس قبل بانک مرکزی مبنی بر اینکه بازار ارز را به حالت اشباح در بیاورد غلط بود، در واقع بانک مرکزی به همه افراد ۲ هزار دلار با کارت ملی دلار می داد و این مساله نه تنها تاثیر مثبتی در مدیریت ارزی کشور نداشت، بلکه سیگنالی برای رشد قیمت دلار هم بود و نرخ ارز اینگونه مدیریت نمی شود.

در واقع رئیس کل بانک مرکزی قبل باید اعلام کند که در این دو هفته چه اتفاقی افتاده که قیمت ارز از سی هزار تومان به ۴۰ هزار تومان رسید.

البرت بغوزیان با بیان اینکه بانک مرکزی خودش قیمت ارز را بالا برده بود، افزود: بانک مرکزی به دنبال این بود که از طریق اوراق گواهی ۲۳ درصدی بانک ها بخشی از نقدینگی را فریز کند و به عبارتی پول در بانک ها حبس کند تا از این طریق تقاضای ارز را کنترل کند اما این مساله نمی تواند روی کنترل نرخ ارز موثر باشد وقتی رشد تورم بسیار بالاتر از سود سپرده هاست.

او با بیان اینکه اگر نرخ ارز در بازار آزاد تعدیل نشود دولت مجبور به بالا بردن نرخ ارز نیمایی است، اظهار کرد: در شرایط کنونی بانک مرکزی به دنبال تثبیت نرخ ارز نیمایی هم هست، اما در صورتی که قیمت ارز آزاد بالا باشد شرکت های صادرکننده ارز خود را به نیما نمی دهند و در نهایت بانک مرکزی مجبور می شود برای جمع کردن ارز آنها نرخ را بالا ببرد.

این استاد اقتصاد با اشاره به اینکه قبلا هیچگونه سیاست ارزی در کشور وجود نداشت، اظهار کرد: امیدواریم بانک مرکزی برنامه هایی برای کنترل نرخ ارز داشته باشد، چراکه افزایش نرخ سود بانکی ۲۳ درصدی منجر می شود که نرخ تسهیلات بالا و در نهایت قیمت تمام شده کالا افزایش یابد و همین مساله می تواند منجر به رشد تورم شود از طرف دیگر افراد نرخ اجاره ها را با همین نرخ ها بالا ببرند و به دهک های جامعه فشار وارد کنند.

دیدگاه خود را بیان کنید

You must be logged in to post a comment.*