تبعیض ارزی در واردات برنج

در حالی تا دو هفته دیگر ممنوعیت چهارماهه فصلی واردات برنج به پایان می‌رسد که همچنان حدود ۱۵ هزار تن برنجی که از مدت ها قبل از ممنوعیت در گمرک مانده و به لحاظ زمانی و ثبت سفارش امکان ترخیص دارد به دلیل عدم تامین ارز ترخیص نشده است، اما در مقابل ده‌ها هزار تن برنجی که بعد از ممنوعیت آمده و از نظر قانونی نمی‌تواند ترخیص شود، دارای کد رهگیری بانک است.

 تازه‌ترین گزارشی که از سوی گمرک ایران به سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با وضعیت کالای اساسی و ارزاق عمومی به خصوص برنج ارائه شده، جریان واردات برنج در زمان ممنوعیت را مورد بررسی قرار داده است.

این در حالی است که از اول مرداد تا پایان آبان‌ماه، زمان ممنوعیت فصلی برنج اعلام شد. اما در این فاصله با توجه به وضعیت بازار برنج و افزایش قیمتی که وجود داشت، پیشنهاداتی مبنی بر لغو ممنوعیت فصلی، زودتر از زمان مقرر و یا ترخیص برنج‌های وارداتی که بعد از ممنوعیت آمده است، مطرح شد. آن هم در شرایطی که طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار قرار بود فقط برنج‌هایی که قبل از ۳۱ تیرماه و شروع ممنوعیت فصلی وارد و قبض انبار شده‌اند و دارای ثبت سفارش هستند، امکان ترخیص داشته باشند.

اما بررسی درباره گزارشی که معاون فنی گمرک ایران به معاون امور نظارت و بازرسی اقتصادی و دارایی سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده از این حکایت دارد که در این مدت حدود ۱۳ هزار تن برنج که قبل از اعمال ممنوعیت فصلی وارد آب‌های ایران شده اما زمان قبض انبار آن بعد از اول مردادماه بود، طی صدور مجوزهای لازم ترخیص شده است.

با این وجود در این بین دو گروه دیگر برنج وجود دارد که از لحاظ تامین ارز با یکدیگر متفاوت هستند. گروه اول حدود ۱۵ هزار تن است که قبل از ممنوعیت واردات فصلی وارد و در گمرک وجود داشته اما هنوز کد رهگیری بانک جهت ترخیص صادر نشده است. این ۱۵ هزار تن در واقع مربوط مانده برنج‌هایی است که پیش از آن در قالب ترخیص ۹۰ درصدی بخش عمده آنها ترخیص شده و برای خروج مابقی باید کد رهگیری بانک صادر شود تا قابلیت ترخیص پیدا کند ولی تاکنون این اتفاق نیفتاده و در گمرک مانده است.

اما گروه دیگر بیش از ۸۰ هزار تن برنج است که بعد از ممنوعیت فصلی وارد گمرک و بنادر شده و با وجود این‌که تاریخ رسیدن این محموله‌ها مطابق مصوبه ستاد تنظیم بازار امکان ترخیص ندارد ، کد رهگیری بانک برای عمده این محموله‌ها صادر و می‌تواند بعد از پایان ممنوعیت بلافاصله ترخیص شود، این در حالی است که پیش از این اعلام شده مذاکراتی جهت ترخیص این ۸۰ هزار تن قبل از پایان ممنوعیت فصلی جهت ورود به بازار صورت گرفته است.

براین اساس، در حال حاضر برنج‌هایی که تاریخ آنها قبل از ممنوعیت فصلی بوده کد رهگیری بانک ندارد و در این رابطه که چرا هنوز برای آنها تامین ارز صورت نگرفته باید دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی پاسخ دهند در حالی که برنج‌هایی که بعد از ممنوعیت آمده و به لحاظ قانونی قابلیت ترخیص ندارند، فورا تامین ارز شده‌اند.

گزارش گمرک ایران نشان می دهد که در نیمه اول امسال واردات برنج حدود ۷۱۴ هزار تن به ارزش ۶۰۸.۱ میلیون دلار بوده است، این واردات حدود دو سالی است که با حذف ارز ۴۲۰۰ از این کالا، با ارز نیمایی انجام می‌شود.

دیدگاه خود را بیان کنید

You must be logged in to post a comment.*