تخصیص ارز برای واردات خودرو

به گزارش خبرگزاری‌ها، عبدالناصر همتی در حاشیه بازدید از کارخانه خودروسازی ایران خودرو اظهار کرد:

با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب، ضرورت دارد تا برنامه‌ریزی‌هایی در زمینه رشد ۵۰ درصدی تولید در خودروسازی و داخلی‌سازی بسیاری از قطعات خودروها صورت گیرد.
منابع لازم از روش‌های غیرتورمی مانند انتشار گواهی اوراق مولد (گام) در حال تامین است که می‌توان منابع لازم برای زنجیره تولید را از ابتدا که تامین مواد اولیه است تا انتها که فروش خودرو است را از طریق اوراق گام به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تامین کنیم.
رئیس ‌کل بانک مرکزی با ‌اشاره به اینکه حدود پنج هزار میلیارد تومان هم اعتبار بانک‌ها برای دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا در نظر گرفته شده است خاطرنشان کرد: تامین مالی را می‌توان از طریق اوراق مرابحه و سایر روش‌ها تامین کرد تا از نظر منابع مالی مشکلی وجود نداشته باشند.

به گفته همتی، اکنون موقعیت مناسبی حاکم است و خودروهایی در حال ورود به بازار هستند که ۹۲ درصد از آن ساخت داخلی است و وابستگی ارزی آنها به حداقل رسیده است.
امیدوار هستیم تا نهضتی که از طریق حمایت رهبر معظم انقلاب، دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت شروع شده است در آینده‌ای نزدیک شاهد به بار نشستن تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌هایی باشیم که وابسته به صنایع دفاعی و همچنین قطعه‌سازانی که در حال تلاش برای داخلی کردن ساخت قطعات هستند خواهیم بود.
رئیس ‌کل بانک مرکزی تأکید کرد: در حال حاضر نیازهای ارزی مهم‌تری از واردات خودرو داریم. با توجه به نیازهای ارزی کشور تخصیص ارز برای واردات خودرو جزء اولویت‌های ما نیست. در همین راستا در حال حاضر بحث واردات خودرو اصلا مطرح نیست.
گفتنی است پیش از این هم ممنوعیت واردات خودرو مانند سایر کالاهای دیگر بیشتر در راستای کنترل تقاضای ارز و به سامان رساندن بازار ارز اتخاذ شده بود. رئیس‌کل بانک مرکزی هم بارها این موضوع را اعلام کرد که برای کالاهای غیر اساسی ارز تخصیص نمی‌دهد اما متقاضیان این واردات فشار زیادی برای اجرایی شدن آن داشتند.

همتی سال گذشته با انتقاد از فشار‌ها برای اجازه واردات بدون انتقال ارز، تأکید کرد که بانک مرکزی اصلاً به خودرو‌های وارداتی ارز نخواهد داد و افزود: برخی یاد گرفته‌اند که خودرو وارد می‌کنند و در گمرک نگه می‌دارند، تا بعد از چند ماه اجازه ترخیص را بگیرند، ولی بانک مرکزی دیگر ارزی را برای ورود ماشین اختصاص نخواهد داد.
وی با طرح این پرسش که در شرایطی که مواد اولیه ما با مشکل تامین ارز مواجه هستند، چرا باید خودرو وارد شود، گفته بود: حتی با واردات خودرو‌های هیبریدی هم موافق نیستم، چون کار‌های واجب‌تری داریم و باید برای سال‌های آینده ذخیره ارزی داشته باشیم؛ ما به هر حال هنوز نمی‌دانیم شرایط تحریم در سال‌های آینده چه خواهد شد.

دیدگاه خود را بیان کنید

You must be logged in to post a comment.*