ثبت سفارش کالا

اولین مرحله برای واردات کالا به کشور و ترخیص آن از گمرک، دریافت مجوز ثبت سفارش کالا است. مجوز ثبت سفارش باید پیش از ورود کالا به گمرک و در زمانی که خریدار پیش فاکتور را تائید نکرده است اخذ گردد تا در صورتی که مجوز صادر نشد، وارد کننده دچار زیان نشود. در صورت صدور این مجوز، وارد کننده حق دارد که سفارش خود را به فروشنده نهایی نماید. تمامی واردکنندگان پس از دریافت پروفرما، طبق ماده ۸ قانون صادرات و واردات کشور، باید اقدام به دریافت مجوز ورود یا ثبت سفارش کالا نمایند.

متن این ماده عبارت است از:
وارد کنندگان کالاهای مختلف اعم از دولتی و غیردولتی جهت اخذ مجوز ورود و ثبت سفارش باید منحصراً به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه نمایند. این مجوز در حقیقت مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ورود کالا به کشور است. لذا بهتر است وارد کننده، پس از اخذ این مجوز اقدام به پذیرش پروفرما نماید تا مشکلی از بابت ممنوع بودن ورود کالا به کشور نداشته باشد.

تغییر روال اخذ ثبت سفارش در سال ۱۳۹۸ به شرح ذیل و با مشکلات جدیدی مواجه گردیده است که در چند سطر به اطلاع میرسد: با توجه به تغییر سیاست های ارزی و ممنوع شدن واردات بدون انتقال ارز و انتقال همه داده‌ها به سیستم جدید سامانه تجارت دو نوع مجوز و تاییدیه در دو مرکز مختلف انجام میشود که اولی مربوط به کالاهای ارز مرجع است که با نرخ ۴۲۰۰ تومانی عرضه می شود و نوع دوم اولویت هایی که با ارز نیمایی تخصیص داده می شود. کالاهای ارز مرجع در استان تهران وزارت صنایع و معادن بررسی می گردد و اولویت های بعدی در ساختمان قدیم وزارت بازرگانی واقع در میدان ولیعصر تهران و در مجموع شهرستان ها بسته به هر شهر در صنایع استان خودشان بررسی و تاییدیه از تهران اخذ می شود.

قبل تر بازرگان ها با کارت بازرگانی هر کالایی را می توانستند ثبت سفارش و وارد کنند و در حال حاضر واحدهای تولیدی و پروانه کسب دار به صورت مستقیم و یا با قرارداد و نامه اتحادیه صنفی خودشان توسط بازرگان اجازه واردات کالا را دارند که منوط به قرارداد واردات و تامین کالای مورد نیاز اصناف یا اتحادیه و یا سفارش تولیدی به بازرگان امکان پذیر است.

روش های پرداخت واردات قطعی

-نقدی

-اعتبارات اسنادی

-براتی

در همه روش های واردات قطعی انجام ثبت سفارش الزامی است. پروفرما، پیش فاکتور، را فروشنده صادر می کند و در آن شرایط فروش خود را اعلام می نماید. ثبت سفارش  می تواند  بر حسب نوع پرداخت  طبقه  بندی  شود.  نوع پرداخت در  پروفرما تحت عنوان (Terms of payment ) آورده شود. نوع حواله ارزی و پرداخت می تواند بانکی یا غیر بانکی باشد که در تکمیل فرم درخواست ثبت سفارش در سایت مورد استفاده قرار می گیرد. برای گشایش اعتبار اسنادی، حواله ارزی یا براتی خدماتی شامل : نصب، راه اندازی دستگاه ها، مشاوره کارشناسان خارجی، اجاره ماشین آلات، تعمیر و آزمایش دستگاه هایی که به خارج ارسال می شوند. ضرورتی به طی مراحل ثبت سفارش در وزارت صنعت، معدن و تجارت در سایت های (ntsw , sabtaresh) ندارد. بانک ها اجازه دارند پس از دریافت اوراق ثبت خدمت از مشتری با درج شماره هشت رقمی دریافتی از اداره نظارت ارز اقدام نمایند. رعایت  کلیه ضوابط مربوط به گشایش اعتبار وارداتی و حواله ارزی و بروات اسنادی در مورد کالا / خدمت از جمله مراحل ثبت سفارش در سایت های مذکور در وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین سایر موارد مربوطه ضروری است.

ثبت سفارش – ورود موقت

برای واردات موقت مواد اولیه و قطعات برای تولید کالای صادراتی نیاز به ثبت سفارش می باشد. ارائه برگ ثبت سفارش از اسناد ضروری برای ترخیص کالا می باشد. برخی از واردکنندگان کالا، بدون انجام ثبت سفارش کالا وارد می نمایند و گمرک از آنها مطالبه ثبت سفارش می نماید. در این حالت واردکنندگان باچه ریسکی مواجه می شوند ؟ امکان داردشرایط ورود کالا تغییر و یا حقوق ورودی آن افزایش یابد. چنانچه شرایط ورود کالا غیر مجاز یا ممنوع گردد در سایت نمی توان عملیات ثبت سفارش را  انجام داد و واردکننده نمی تواند کالا را ترخیص نماید و باید کالا را از کشور خارج نماید. درصورت افزایش حقوق ورودی، باید کالا را با حقوق ورودی افزایش یافته ترخیص نماید. واردکنندگانی که ثبت سفارش را قبل از ورود کالا انجام  می دهند، حقوق ورودی زمان ثبت سفارش با رعایت شرایطی برای آنها در صورت افزایش ثابت است، به عبارت دیگر حقوق مکتسبه دارند.

(ماده ۱۱ آیین نامه مقررات صادرات و واردات) : ۱- قبل از ممنوع شدن یا تغییر شرایط ورود یا افزایش سود بازرگانی ثبت سفارش در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده باشد و کالا در گمرک موجود بوده و در دفاتر گمرک به ثبت رسیده باشد.

شرایط عمومی ثبت سفارش خودرو

-واردات انواع خودروهای سبک و سنگین منوط به وجود داشتن نمایندگی رسمی خدمات پس از فروش در ایران می باشد. (گواهی نمایندگی از مرکز اصناف و بازرگانان)

-دارا بودن گواهی محیط زیست از نظر آلایندگی محیط زیست ( گواهی محیط زیست از سازمان محیط زیست)

-خودروهای سواری قابل ورود صرفا باید نو بوده و از سال ساخت آنها کمتر از ۳ سال گذشته باشد.

-اتوبوس، مینی بوس، کامیون، شاسی های متحرک با قدمت ۲ سال ساخت به صورت نو قابل ورود می باشد.

۱-فهرست خودروهای سواری با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی مجاز نمی باشد.

۲-ثبت سفارش ورود انواع خودروی سواری صرفا با ارز متقاضی امکان پذیر است.

۳-مطابق بند (ه) ماده ۱۶۳ قانون برنامه پنجم توسعه، شرایط ورود کامیون های مستعمل، به شرکت ایرانی حمل و نقل جاده ای اجازه داده می شود که با تایید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کامیون های مورد نیاز خود را که استانداردهای روز را دارا بوده و عمری کمتر از سه سال داشته باشند، مشروط به وجود خدمات پس از فروش موضوع قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو بنام شرکت خود وارد کنند.

آخرین مطالب وبلاگ

واردات لاستیک خودرو

معرفی سیتروئن e-c3 مدل ۲۰۲۴

  نسل چهارم سیتروئن C3 با پیشرانه‌ای تمام الکتریکی ارائه شده است. سیتروئن C3 با موتور احتراقی، توانست تعداد ۵.۶ میلیون دستگاه...

اخبار خودرو ادامه مطلب
واردات گوشی

سوزوکی سیاز وارداتی راسا موتور

سدان اقتصادی سوزوکی در ایران سوزوکی سیاز (Ciaz) یک سدان جمع و جور اقتصادی است که از سال ۲۰۱۴ تاکنون در بازار...

اخبار خودرو ادامه مطلب