سوئیفت بین ایران و سوریه راه‌اندازی شد

گل محمدی: ایجاد سوئیفت داخلی میان بانک مرکزی ایران و سوریه در آینده نزدیک

 

یکی از اعضای ستاد توسعه اقتصادی ایران با عراق و سوریه در این نشست با اشاره به حلقه‌های مفقوده توسعه مناسبات اقتصادی میان ایران و سوریه اظهار داشت: عمده روابط ایران و سوریه روابط دولتی است و جای بخش خصوصی در این میان خالی است.

گل محمدی با تاکید بر لزوم فعال شدن بخش‌های خصوصی ایران و سوریه برای افزایش تعاملات اقتصادی ابراز داشت: رفع این مسئله از دوسال گذشته در دستور کار ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه قرار گرفته است. وی تشکیل اتاق‌های بازرگانی مشترک میان ایران و سوریه را راهکاری برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور دانست و گفت: اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه تا چند ماه آینده به طور رسمی کار خود را آغاز می‌کند. شرکت‌های خصوصی ایران می‌توانند در این مرکزی فعالیت‌های تجاری خود را انجام داده و در آن‌جا مستقر شوند.

عضو ستاد توسعه اقتصادی ایران با عراق و سوریه با بیان اینکه تاکنون ۳۰ شرکت ایرانی در مرکز تجارت ایرانیان در سوریه مستقر شده است تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا از مناسبات دولتی فاصله بگیریم و از ظرفیت بخش خصوصی جدی‌تر استفاده کنیم.

وی با اعلام اینکه به منظور مقابله با تحریم‌ها در تلاش هستیم تا یک سوئیفت داخلی میان بانک‌های مرکزی دو کشور ایران و سوریه ایجاد کنیم عنوان داشت: مقدمات فنی اجرای این طرح در مرحله پایانی است که مشکل نقل و انتقال پول میان ایران و سوریه را برطرف می‌کند.

تاسیس بانک مشترک ایران و سوریه

گل محمدی با اشاره به تاسیس بانک مشترک میان ایران و سوریه خاطرنشان کرد: تاسیس این بانک معادله تجاری میان ایران و سوریه را تغییر خواهد داد.

عضو ستاد توسعه اقتصادی ایران با عراق و سوریه مسئله ترانزیت را یکی از موانع موجود در مسیر گسترش روابط اقتصادی ایران و سوریه عنوان کرد و گفت: تکمیل مسیر زمینی ایران به سوریه تاثیر شگرفی در گسترش روابط میان دو کشور خواهد داشت.

وی فقدان رزومه بین‌المللی را مانعی برای مشارکت شرکت‌های ایرانی در مناقصات خارج از کشور دانست و تصریح کرد: شرکت‌های ما باید استاندارد بین‌المللی را پوشش دهند.

گل محمدی با اعلام اینکه شرکت‌های ایرانی در حوزه انبوه‌سازی در حال ورود به بازار سوریه هستند خاطرنشان کرد: تحقق این امر فرهنک انبوه‌سازی در سوریه را تغییر خواهد داد.

عضو ستاد توسعه اقتصادی ایران با عراق و سوریه با تاکید بر اینکه فعالان اقتصادی ما باید در پروژه‌های ماندگار در کشور سوریه مشارکت داشته باشند افزود: باید تلاش کنیم با ایجاد شرکت‌ های مشترک با طرف سوری، حضور خودمان در بازار سوریه را پررنگ‌ کنیم.

گل محمدی با اشاره به نقش تحریم‌ها بر روی برندینگ کالاهای ایرانی افزود: ایجاد تولید مشترک با طرف سوری باعث افزایش حضور فعالان اقتصادی ایران در سوریه می‌شود.

لزوم معرفی ظرفیت های  بازار سوریه به ایران 

مدیرعامل شرکت مدیریت صادرات توسعه فناوری آسیا نیز در این نشست اظهار داشت: حدود ۶هزار شرکت دانش بنیان در ایران فعال است که ۳۰درصد آن‌ها در حوزه ict فعالیت می‌کنند.

عبدالله ناری مقدم ایران را یکی از کشورهای پیشرو در حوزه دانش بنیان دانست و خاطرنشان کرد: تغییرات مکرر قوانین در کشور سوریه یکی از عواملی است که مانع گسترش روابط اقتصادی ایران و سوریه می‌شود. وی با اشاره به اخبار منتشر شده در راستای ایجاد یک منطقه آزاد ایرانی در سوریه به عنوان یک هاب صادراتی گفت: متاسفانه این اقدام در حد اخبار باقی مانده و عملیاتی شدن آن را ندیدیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت صادرات توسعه فناوری آسیا با بیان اینکه ایران می‌تواند حوزه مشاوره اقتصادی خود را در سوریه فعال کند افزود: تحقق این امر باعث پررنگ شدن نقش شرکت‌های ایرانی در مناقصات کشور سوریه می‌شود.

ناری مقدم با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه ict به مسئله صادرات توجه جدی ندارند ابراز داشت: نبود خط پروازی مناسب میان ایران و سوریه نیز مانعی دیگر در گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور است.

وی با تاکید بر اینکه باید با استفاده از رسانه‌، ظرفیت‌های ایران را به بازار سوریه معرفی کنیم خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که ما در شناخت ظرفیت‌های سوریه داریم این است که این کشور را با عراق مقایسه می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت صادرات توسعه فناوری آسیا تصریح کرد: در تلاش هستیم تا طرحی را برای افزایش تعامل ملت‌های ایران و سوریه در فضای مجازی ایجاد کنیم.

متقی: دیپلماسی ما متناسب با اقتصاد جهانی  عمل نمی کند

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران نیز در این جلسه با تاکید بر لزوم تقویت دیپلماسی اقتصادی میان ایران و سوریه اظهار داشت: روابط ایران و سوریه همواره ویژه بوده است.

ابراهیم متقی با اعلام اینکه روابط ایران و سوریه ۴۷ سال است که پایدار مانده خاطرنشان کرد: این در حالی است که روابط کشورها در خاورمیانه با یکدیگر همواره پایدار نیست اما این رابطه همچنان مستحکم باقی مانده.

وی خاطرنشان کرد: سوریه پایگاهی منحصر به فرد است که ظرفیت‌های آن حتی با کشوری مانند امارات هم قابل مقایسه نیست.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران با انتقاد از ضعف عملکرد وزارت خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی ابراز داشت: همچنین معاونت دیپلماسی عمومی وزارت خارجه نیز معنای صحیح عملکرد حوزه خود را نمی‌داند.

متقی ایجاد ظرفیت برای حوزه فعالان اقتصادی ایرانی در بازارهای جهانی را وظیفه حوزه دیپلماسی اقتصادی دانست و گفت: در حال حاضر حوزه دیپلماسی ما متناسب با اقتصاد جهانی عمل نمی‌کند.

لازم به ذکر است؛ چالش ملی جهش صادرات یک مسابقه بزرگ حاکمیتی است که توسعه راه حل‌های نوآورانه و شناسایی ظرفیت‌های صادراتی کشور را باتمرکز بر تکمیل زنجیره‌های ارزش مزیت‌های صادراتی ایران، دنبال می‌کند.

دیدگاه خود را بیان کنید

You must be logged in to post a comment.*