شروط عملیاتی شدن ترخیص و واردات

شروط عملیاتی شدن ترخیص و واردات

اولین قدم برای ترخیص و واردات آشنایی با مراحل و شیوه‌ های مختلف آن است. یکی از مهم‌ترین انجام ثبت سفارش بدون انتقال ارز است؛ این شرط چندبار در طول سال تغییر می کند. آخرین شروطی که از سوی گمرک کشور برای ثبت سفارش بدون انتقال ارز اعلام شده است، اواخر سال ۹۷ اعلام شد. طبق ابلاغیه گمرک ایران پیش شرط ثبت سفارش بدون انتقال ارز تا سقف معادل سقف معادل ۳۰۰ میلیون دلار برای تمامی بازرگانان قرار داده شده است.

این گشایش وارداتی در حالی است که  فروردین‌ سال ۹۷ و اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار به‌ عنوان نرخ رسمی، واردات فقط در قالب ثبت‌ سفارش بانکی امکان‌ پذیر بود و همچنین ورود کالاهای بدون انتقال ارز به کشور ممنوع اعلام شد.

گمرک کشور طی ابلاغیه‌ای، ثبت‌ سفارش مواد اولیه و ملزومات مورد نیاز خطوط تولیدی را با شیوه بدون انتقال ارز مجاز اعلام کرد و شرط استفاده از این روش را برای فعالان اقتصادی شرح داد.

طبق این دستورالعمل، سیاست‌ گذار با شفافیت، نسبت به اعلام ضوابط ورود کالاها و مواد مورد نیاز خطوط تولید اقدام و ریز کالاهای مشمول این قاعده در ۳۲۷۵ ردیف کالایی اعلام می‌کند. در این تصمیم مجموع عدد مشخص شده از طرف دولت برای ورود مواد اولیه و ملزومات خطوط تولید، ۳۰۰ میلیون دلار که از این رقم، هر بازرگان می‌ تواند تا سقف ۳۰ هزار دلار از طریق روش بدون انتقال ارز نسبت به واردات کالاهایش اقدام نماید.

گمرک همچنین چهار ضابطه برای ورود ملزومات خطوط تولید تعیین کرده است. این تصمیم زمانی گرفته شد که بعد از  اجرای سیاست‌های محدودکننده ارزی و تجاری در سال گذشته، ثبت‌ سفارش از طریق بدون انتقال ارز ممنوع و تاکید شد واردکنندگان فقط از کانال بانکی، ارز مورد نیاز خود را تامین کنند. با وجود آنکه این روش برای جلوگیری از رسوب فزاینده کالاها آزاد شد، اما سایه سنگین سیاست تک ‌نرخی کردن دستوری ارز در قالب دلار ۴۲۰۰ تومانی باعث شد که فعالان اقتصادی نتوانند از گزینه بدون انتقال ارز برای ترخیص کالاهای خود بهره‌ مند شوند.

پیش از اظهار کالا در گمرکات، باید اطلاعات منشا ارز در سامانه جامع تجارت ثبت و کد ساتا را دریافت کنند؛ چون در غیر این صورت امکان ترخیص کالاها وجود ندارد. مطابق تصویب نامه هیات وزیران در ۲۵ بهمن سال ۹۷، امکان ثبت‌سفارش و واردات مواد اولیه، قطعات و ملزومات ضروری خطوط تولید بدون انتقال ارز و تا سقف ۳۰۰ میلیون دلار در سامانه جامع تجارت فراهم شده است.

متقاضیان از این بند در هنگام ثبت پرونده جدید یا ویرایش پرونده‌های قبلی، در سربرگ اطلاعات مالی و بانکی، نوع عملیات ارزی را «بدون انتقال ارز» و روش تامین ارز را «از محل بند ۹ ماده ۳۸ آیین‌نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات مرتبط با واردات مواد اولیه، قطعات و ملزومات ضروری خطوط تولید» انتخاب کنند. ضمن آنکه نوع ارز انتخاب شده در پیش فاکتورها، باید حتما یورو باشد.

 

دیدگاه خود را بیان کنید

You must be logged in to post a comment.*