شماره گذاری کامیون وارداتی در کشور

۶ خردادماه سال گذشته وزیر راه و شهرسازی در آیین رونمایی از سامانه ثبت‌نام نوسازی کامیون‌های فرسوده، گفته بود: هدفگذاری این طرح نوسازی ۵۳ هزار دستگاه ناوگان حمل‌ونقل (کامیون) است که شامل خودروهایی با ۳ سال کارکرد وارداتی پیش‌بینی شده در قانون و همچنین خودروهای تولید داخل می‌شود.

محمد اسلامی با بیان این‌که برای این هدف چهار گروه می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند، افزود: تولیدکنندگان داخلی در این مرحله حداقل ۱۰۰۰ دستگاه برای هرکدام در نظر گرفته شده است. دومین گروه شرکت‌های توانمند حمل‌و‌نقل هستند که هرکدام از آنها از این ظرفیت می‌توانند برای واردات ۱۰۰ دستگاه کامیون استفاده کنند. سومین گروه شرکت‌های واردکننده‌ای هستند که مجوز وزارت صمت را دارند. هرکدام از این شرکت‌ها اجازه واردات ۵۰ دستگاه کامیون را دارند گروه چهارم هم اشخاص حقیقی (افراد دارای کامیون‌های فرسوده) هستند که از یک تا ۱۰ دستگاه می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

وی با بیان این‌که خودروهای وارداتی حتما باید خدمات پس از فروش داشته باشند و منشأ ارز آنها نیز مورد تایید بانک مرکزی باشد، افزود: طبق تدبیر رئیس‌جمهور کار از فرسوده‌ترین کامیون‌ها شروع شد و در همین خصوص در اقدامی فوری ۸۶۳ کامیون بالای ۵۰ سال با بیشترین پیمایش، انتخاب شدند.

وزیر راه با تاکید بر این‌که “در این طرح دست دلال، واسطه و سوداگر قطع شده و کار کاملا براساس دستورالعمل‌ها انجام می‌گیرد” گفت: مردم و رانندگان همه باید طبق این دستورالعمل‌ کار کنند. به همین خاطر نه کسی مجوز واردات داشته و نه این‌که اجازه داشته از مردم برای آوردن خودروی تا ۳سال کارکرد پولی بگیرد. همه چیز از طریق این سامانه بوده و شرکت، اشخاص، شرکت تولید‌کننده و وارد‌کننده و حتی شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل باید به یک شکل کار کنند.

فرآیند ثبت‌نام برای واردات کامیون کی آغاز شد؟

این در حالی است که مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پس از گذشت یکسال و چند روز از رونمایی سامانه نوسازی کامیون‌های فرسوده گفت: خرداد ماه سال گذشته فرآیند ثبت‌نام برای واردات کامیون آغاز شد و آبان‌ماه ۹۹ (پس از ماه) متقاضیان این طرح وارد سامانه شدند و الآن حدود ۲۰۰۰ (۱۸۵۰) دستگاه ثبت سفارش شده است. این کامیون‌ها وارد گمرکات کشور شده‌ و دو هفته گذشته ۱۵۰ دستگاه از این کامیون‌ها ترخیص شده‌‌اند.

بمانا با بیان این‌که هر کدام از کامیون‌هایی که ترخیص می‌شوند برای شماره‌گذاری فرستاده خواهند شد، افزود: تاکنون هم یک کامیون شماره‌گذاری شده است و امیدواریم این فرآیند سرعت بگیرد و بخشنامه‌های مربوطه به راهنمایی و رانندگی استان‌ها ابلاغ شده است.

دلیل طولانی شدن فرآیند ترخیص کامیون‌های وارداتی

وی در پاسخ به این پرسش که چرا فرآیند ترخیص کامیون‌های وارداتی دست‌دوم طولانی است، گفت: یکی این‌که این طرح جدید است؛ در واقع هر کسی کاری را انجام دهد باید چارچوب، بخشنامه و دستورالعمل تنظیم و ابلاغ کند. حدود ۶ تا ۷ ماه درگیر فرآیند استانداردها بودیم که خوشبختانه استانداردهای مربوطه ابلاغ شد و پس از آن کار سرعت گرفت.

وی با یادآوری این‌که ۲ دانگ از ۶ دانگ کامیون‌ها باید در اختیار شرکت‌های حمل‌و نقلی باشد، افزود: این یک فرآیند و روش جدید برای نیروی انتظامی است که کارهای مربوط به آن در حال انجام است.

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، اظهار کرد: بازدید حدود ۷۰ دستگاه کامیون انجام شده و منتظر دستورالعمل اجرایی برای واگذاری به غیر بودیم. امیدواریم کار سرعت گرفته و هر تعداد کامیون ترخیصی بلافاصله شماره‌گذاری شود.

دیدگاه خود را بیان کنید

You must be logged in to post a comment.*