صادرات به عمان

موقعیت کشور عمان

کشور عمان کشور عربی با حکومت پادشاهی است که از سمت غرب دارای مرز با کشور امارات و عربستان، از سمت جنوب با کشور یمن از جهت شمال و تنگه هرمز با ایران دارای مرز آبی می باشد. کشور عمان دارای دو برون بوم است که بخش کوچکی از آن در جنوب تنگه هرمز به نام مسندم است. بندر خصب در این بخش از عمان قرار دارد که بخش عمده ای از صادرات میوه ایران به عمان از طریق این بندر انجام می شود. مانند سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، عمان نیز عمده درآمد عمان نیز از محل فروش نفت است، علاوه بر این گردشگری، ماهیگیری و کشاورزی نیز فعالیت اقتصادی مهم کشور عمان می باشد.

صادرات ایران به عمان

در سال های گذشته وضعیت اقتصادی کشور سلطنتی عمان همراه با رشد فزاینده بوده است و میزان مبادلات تجاری این کشور با دیگر کشورهای جهان مانند حجم صادرات ایران به عمان دارای افزایش بوده است. کشورهای مختلف با برگزاری نمایشگاه های تجاری به دنبال نفوذ در بازار عمان و در حال رقابت می باشند.
از مهمترین کالاهایی که به عمان صادر می شوند می توان به انواع مواد غذایی و فراورده های کشاورزی و دامی، مصالح و تجهیزات ساختمانی، ماشین آلات راه‌سازی و حمل و نقل، خدمات فنی و مهندسی در بخش‌های مختلف اشاره کرد. امید است که با برنامه ریزی های دقیق و اصولی در این موارد شاهد افزایش صادرات مانند صادرات میوه به عمان توسط بازرگانان ایرانی باشیم.

ثبات شرایط اقتصادی ایران  عمان در طی سالیان سبب ایجاد یک زمینه تجاری بسیار مناسب بین این دو کشور شده است، تا جایی که می توان از عمان به عنوان یکی از شرکای تجاری همیشگی و بدون دردسر ایران یاد کرد. حجم صادرات ایران به عمان در چند سال اخیر با رشد قابل توجه ای همراه بوده است و این رشد در سال ۲۰۱۸ با یک جهش بزرگ به ۶۰۰ میلیون ریال رسید و پیش بینی می شود که این حجم در سال های آتی نیز روند صعودی در پیش داشته باشد.

موافقت نامه های تجاری ایران و عمان

موافقت نامه بازرگانی صادرات ایران به کشور عمان، موافقتنامه تشویق و حمایت از سرمایه گذاری های صادراتی ایران، موافقت نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و تعرفه صادرات، موافقت نامه کشتیرانی بازرگانی، موافقت نامه همکاری حمل و نقل هوایی، و موافقت نامه بین المللی تاسیس کریدور بین المللی ترانزیت کالا و مسافر.

که در اردیبهشت ۱۳۹۰ بین پنج کشور ایران – عمان – ازبکستان – ترکمنستان و قطر) به امضا رسید و یادداشت تفاهم های زیادی در زمینه های همکاری بین اتاق های بازرگانی دو کشور ایران و عمان خصوص صادرات به عمان، مبادله اطلاعات فناوری و آمار صادرات به عمان ، گردشگری، و همکاری در زمینه منابع آب، بعلاوه تشکیل کمیته های تخصصی در حوزه های نفت و گاز، همکاری های علمی، امنیتی و سیاسی، گردشگری و کمیته پیگیری اجلاس های کمیسیون مشترک بین دو کشور حاکی از وجود اراده قاطع مقامات بلند پایه دو کشور برای گسترش روابط در زمینه های گوناگون می باشد.

بهترین صادرات به عمان

برای شناسایی بهترین صادرات به عمان باید ابتدا با تحقیق به نیازهای بازار عمان پی ببریم. کشور عمان در سال های اخیر با اجرایی کردن برنامه های توسعه خود در پی رسیدن به اهدافی همچون ایجاد قطب تجاری و صنعتی در کنار اقیانوس هند است که رسیدن به این هدف نیازمند برطرف کردن نیازهایی مانند مصالح ساختمانی و تامین نیروی خدمات مهندسی و کاری و… است. بسیاری از تجار ایرانی با در نظر گرفتن این نیاز ها اقدام به تامین تجهیزات و خدمات زیرساتی در این کشور نموده اند که از مثال های آن می توان به قرارداد های پیمانکاری شرکت های ایرانی در عمان و یا صادرات سیمان به عمان اشاره کرد. نیاز های بازار عمان فقط محدود به مصالح و خدمات ساختمانی نمی شود. عمان از نظر تامین مواد غذایی به دیگر کشورها وابسته است و برخی از مواد غذایی همچون انواع میوه و سبزیجات را از دیگر کشورها وارد می کند. بازار عمان به دلیل حضور مهاجران آسیایی که اکثر آن ها هندی هستند و همچنین حضور شرکت های بین المللی از کشورهایی همچون روسیه و انگلستان، دارای انواع مختلفی از سلایق خرید است و همین امر باعث ایجاد بازاری متنوع با قابلیت بالا در این کشور کرده است. در حال حاضر بهترین کالای صادراتی به عمان شامل صادرات سیمان، سنگ ، آهن و مواد غذایی همچون میوه و سبزیجات و خشکبار ایرانی است.

بهترین تجارت در عمان

کشور عمان به عنوان کشوری بی طرف در منطقه به طور پیوسته دارای ثبات بالای اقتصادی و سیاسی بوده است و دارای روابط سیاسی و اقتصادی بسیار خوبی با کشورهای اروپایی و آمریکا است. به طوری که با برخی از کشورها مانند آمریکا قرارداد تجاری بلند مدت دارد که از معافیت های صادرات و واردات بسیار خوبی برخوردار است. به همین علت بسیاری از تجار ایرانی از این موقعیت برای واردات کالاهای مورد نیاز از طریق عمان می کنند و یا با ارسال کالاهای خود به این کشور و فرآیند صادرات مجدد به بازارهای دیگری که به علت تحریم ها به صورت مستقیم از ایران نمی توان با آن ها کار کرد دسترسی مستقیم دارند. بهترین تجارت در عمان در حال حاضر صادرات مجدد کالاهای ایرانی به بازار های دوردست همچون کانادا و آمریکاست که با تعرفه صادراتی از سمت عمان و مشوق های صادراتی صورت می گیرد.

صادرات مواد غذایی به عمان

با توجه به موقعیت جغرافیایی و تولید کم مواد غذایی، امروزه عمان نیازمند به واردات مواد غذایی و محصولات کشاورزی از دیگر کشورها دارد. متاسفانه شرکت های بازرگانی ایرانی در بازار کشاورزی و مواد غذایی عمان فعالیت زیادی نداشتند و یا محصولات ایرانی به دلیل ضعف در بسته بندی صادراتی و استاندارد های کیفی نتوانسته در بازار عمان مطرح شوند.

آمار صادرات

بیشتر واردات مواد غذایی عمان از کشورهای امارات و عربستان انجام می گیرد. از دیگر دلایل رقابت ضعیف شرکت های ایرانی در بازار عمان، نبود خط منظم و مستقیم کشتیرانی از ایران و نبود برنامه برای فعالیت تجار در عمان اشاره کرد. علاوه بر عدم حضور در بازار مواد غذایی و محصولات کشاورزی، صادرات دیگر کالاها نیز با مشکلاتی همراه است. در حال حاضر کشور چین، آمریکا و هند به ترتیب بیشترین آمار صادرات به عمان را در زمینه های مختلف به خود اختصاص داده اند. مهمترین حوزه های صادرات ایران به عمان،خدمات فنی مهندسی و صادرات مواد غذایی و محصولات کشاورزی به عمان است.

صادرات میوه به عمان

همانطور که میدانید کشور عمان دارای آب و هوای گرم و خشک و در برخی مناطق آب و هوای معتدل است، که همین موضوع باعث شده است که امکان پرورش برخی از میوه ها را نداشته باشند، به همین دلیل است که بازار صادرات میوه به عمان بسیار داغ است و سالانه درآمد زیادی را برای تاجران میوه رقم میزند. در زمینه صادرات میوه به عمان، ایران دارای مزیت بسیار مهمی یعنی مرز آبی کوتاه می باشد، با توجه به اینکه برخی از انواع میوه، مدت زمان کوتاهی قابل نگهداری هستند و باید سریعا در بازار هدف به فروش برسند، انتخاب کشورهایی که فاصله جغرافیایی کوتاهی با یکدیگر دارد، بهترین کار است، بنابراین می توان گفت که ایران به عنوان یک گزینه عالی برای صادرات میوه به عمان به حساب می آید، چرا که تاجران ایرانی میتوانند در مدت زمان بسیار کوتاهی از طریق بندرهای چابهار و بندرعباس به صورت مستقیم، میوه های خود را به کشور مقصد صادر کنند.

طبق آمارهای بدست آمده صادرات میوه به عمان در سال جاری رشد زیادی داشته است و محصولاتی مانند کیوی، لیمو، هندوانه، خرما و غیره بیشترین میزان صادرات میوه به عمان را به خود اختصاص داده اند. با توجه به موارد ذکر شده می توان از عمان به عنوان یکی از امن ترین کشورها برای سرمایه گذاری نام برد که امکان رشد بالایی برای کسب و کارهای جدید فراهم میسازد، بنابراین این کشور گزینه خوبی برای صادرات کالا و میوه می باشد.

عمده ترین اقلام صادراتی ایران به عمان

اقلام صادراتی ایران به عمان شامل موارد بسیار زیادی می باشد، آهن و فولاد بیشترین میزان صادرات ایران به عمان را در بر دارد و درآمد حدودی آن بیش از ۴۰۰ میلیون دلار به صورت سالانه می باشد. از جمله اقلام دیگری که بیشترین میزان صادرات به عمان را داشتند موارد زیر می باشد:

  • انواع میوه و سبزیجات
  • سوخت فسیلی و زغال سنگ
  • سنگ و مصالح ساختمانی
  • میوه و خشکبار
  • حیوانات زنده
  • غلات
  • مس خام
  • قیر و آسفالت
  • میلگرد
  • موادغذایی
  • سیمان
  • کلینکر

دیدگاه خود را بیان کنید

You must be logged in to post a comment.*