صادرات گیاهان دارویی

کشور ما به دلیل شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی مناسبی که دارد یکی از بهترین مناطق برای رشد و پرورش انواع گیاهان دارویی است به همین دلیل استفاده از این گیاهان از دیرباز در کشور ما خصوصا در طب سنتی مرسوم بوده و همیشه از جایگاه خاصی برخوردار هستند. پرورش انواع گیاهان دارویی به حدی در کشور ما گسترش یافته است که در سال ۱۳۸۲ کشور ما به عنوان پنجمین کشور صادرکننده ی گیاهان دارویی در جهان شناخته شد. اما از این سال به بعد به دلیل عوامل مختلفی چون وجود تحریم ها، عدم وجود مدیریت مناسب در مراتع، کم شدن آب، آلودگی منابع آبی و استفاده ی نادرست از کود و مواد شیمیایی کم کم کشور ما این رتبه را از دست داد.

البته گیاهان دارویی صادراتی ایران فقط محدود به همین چند گونه نمی باشد. در حال حاضر گیاهان زیادی در لیست گیاهان صادراتی ایران به چشم می خورند که از جمله ی آن می توان به علف چای، روغن اسانس، دارچین، چای ترش، گل محمدی خشک شده، بابونه، هل، زنجبیل، نعنا و ترخون اشاره کرد. نکته ای که در حوزه ی تولید و صادرات این گیاهان باید دقت کنید این است که گیاهان دارویی هم در مراتع به صورت خودرو رشد می کنند و هم می توان آن ها را در زمین های کشاورزی و گلخانه ها کشت و پرورش داد. مثلا گیاهانی چون کتیرا و پونه به صورت خودرو در مراتع می رویند اما گیاهانی چون گل گاو زبان و بابونه هم در مراتع و هم در مزارع قابل پرورش و برداشت هستند.

لیست گیاهان دارویی صادراتی ایران

بدون شک همه می دانید که کشور ما یک کشور غنی از نظر کشت و پرورش گیاهان دارویی است و این غنی بودن به دلیل وجود تنوع زیستی و اقلیمی موجود در ایران است به گونه ای که کشور ما خود به تنهایی دارای ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم موجود در جهان است. بدون شک این تنوع اقلیمی سبب تولید گیاهان دارویی متنوعی در سطح کشور شده است و در حال حاضر تنوع این گیاهان به بیش از ۸۰۰۰ گونه می رسد. این آمار نشان می دهد که تنوع گیاهان دارویی در ایران حداقل بیش از ۲ برابر تنوع گیاهان دارویی قاره ی اروپا است.

بیش از ۲۰۰۰ گونه از گیاهان نه تنها خاصیت دارویی دارند بلکه جنبه های عطری و آرایشی و ادویه ای هم دارند. تنوع گیاهان دارویی ایران سبب شد که بسیاری از شرکت های داروسازی معروف در کشورهای پیشرفته برای تولیدات خود نیازمند داروهای گیاهی ایران به عنوان مواد اولیه مثل زعفران، آویشن، مرزه و زیره باشند. طبیعتا وجود گیاهان دارویی در تنوع بسیار بالا و همچنین وابسته بودن شرکت های داروسازی جهان به این گیاهان سبب شد که روز به روز تجارت و صادرات گیاهان دارویی ایران افزایش یابد و تجار بیشتری علاقه مند صادرات این محصولات باشند.

یکی از مهم ترین آمارها و اطلاعاتی که تجار در این تجارت باید به آن آگاه باشند، ﺁشنایی با لیست گیاهان دارویی صادراتی ایران است. در این راستا باید بدانید که گیاهان دارویی ایران هم به صورت اسانس و هم عرقیات و هم روغن از کشور صادر می شوند که از جمله رایج ترین گیاهان صادراتی ایران شامل زیره، بابونه، بومادران، فلفل سیاه، گل ختمی، انیسون، آویشن، مارچوبه، زوفا، کتیرا، زردچوبه، آنغوزه، شیرین بیان و تلخ بیان، سقز، شکر تیغال، حنا، زیره سبز، اسفرزه، بادرنجبویه، باریجه، برگ کنار، مریم گلی، کرفس وحشی (کلوس)، پرسیاوشان، گز خوانسار(گز انگبین)، گلی کاسنی، گل گاو زبان، مصطکی، اسطوخودوس، برگ بو و غیره می باشد.

در حال حاضر کشور ما این گیاهان را به کشورهای زیادی صادر می کند که از عمده ترین خریداران گیاهان دارویی ایران کشورهای ترکیه، روسیه، امارات، عمان، ژاپن، آلمان و چین می باشند.

بسته بندی گیاهان دارویی برای صادرات

بسته بندی گیاهان دارویی برای صادرات یکی از مهم ترین و ضروری ترین کارها و عملیات ها برای بازاریابی است. همانطور که می دانید هر تاجری قبل از تجارت باید ابتدا مقدماتی را انجام دهد و سپس اقدام به صادرات گیاهان دارویی نماید که بازاریابی و شناخت بازار هدف کشور مقصد از مهم ترین گام های هر نوع تجارتی است. در واقع صادرات کالا در یک بسته بندی و شیک و جذاب به جذب مشتریان بیشتری در کشور مقصد کمک می کند.

آموزش صادرات گیاهان دارویی

مطمئنا آموزش و یادگیری و نحوه ی صادرات و تجارت انواع داروهای گیاهی، مهم ترین مبحث این تجارت است و تمام تجار قبل از هر عملی باید با نحوه ی این صادرات آشنا باشند. در این راستا باید متذکر شویم یکی از مهم ترین اصول این نوع صادرات اخذ مجوزهای لازم برای صادرات است. در واقع هر تاجری قبل از اینکه اقدام به این تجارت کند باید چند مجوز لازم از چند نهاد و سازمان را دریافت کند. از آنجایی که گیاهان دارویی یک ماده ی خوراکی هستند و مصرف آن ها ارتباط مستقیم با سلامت و تندرستی انسان ها دارد لذا دولت ها در زمان صادرات و واردات این محصولات سخت گیری بیشتری اعمال می کنند.

حال اگر شما خود تولیدکننده ی گیاهان دارویی به صورت انبوه و صنعتی هستید و می خواهید محصولات تولیدی خود را صادر کنید حتما باید برای این صادرات، مجوزهای لازم از سازمان های صنعت معدن و تجارت، وزارت کشاورزی و همچنین وزارت بهداشت و غذا و دارو یا همان درمان آموزش پزشکی را اخذ نمایید. علاوه بر این این تجار و سرمایه گذاران باید گواهی سازمان محیط زیست و تاییدیه ی اداره استاندارد هم دریافت کنند.

از طرف دیگر اگر می خواهید در تولید تجارت این محصولات با شرکت های دانش بنیان هم همکاری داشته باشید باید گواهی تاییدیه معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری را اخذ نمایید. حال اگر می خواهید در این تجارت موفق شوید بهتر است از آموزش های مشاوران و متخصصان زبده و با تجربه در این حوزه بهره بگیرید. این مشاوران اقدام به آموزش صادرات گیاهان دارویی به صورت قدم به قدم نمودند که بسیار کاربردی می باشد. آموزش صفر تا صدی این مشاوران شامل نحوه و آموزش دریافت کارت بازرگانی، چگونگی مکاتبه بازرگانی با کمپانی های خارجی، نحوه ی تکمیل و ارسال پروفرما یا همان پیش فاکتور، آموزش چگونگی پرداخت های بین المللی، نحوه ی اظهار کالا به گمرک، چگونگی اخذ گواهی مبدا، آموزش روش های لازم برای استعلام قیمت کالاهای وارداتی و صادراتی، نحوه ی ثبت سفارش کالاهای صادراتی و غیره می باشد.

آمار صادرات گیاهان دارویی ایران

اقلیم متفاوت ایران سبب شد که در حال حاضر کشور ما حدود ۹۰ درصد از گونه های گیاهان دارویی موجود در کل دنیا را تولید کند. طبیعتا این حجم از تولیدات سبب می شود که کشور ما پتانسیل بسیار خوبی برای تصاحب بازارهای جهانی داشته باشد و همین مسئله سبب شد که در چند سال اخیر صادرات این محصولات رشد و پیشرفت بسیار چشمگیری داشته باشد.

بر اساس آمار منتشر شده در کشور ما حدود ۸۰۰۰ نوع گیاهان دارویی رشد می کند که از این بین حدود ۴۵۰ گونه جزء گیاهان دارویی به شمار می روند. در حال حاضر سهم تجارت های جهانی از صادرات این گیاهان ۱۲۴ میلیارد دلار است که سهم کشور ما از این سود و درآمد حدود ۴۴۰ میلیون دلار است. آمار صادرات گیاهان دارویی ایران نشان می دهد که کشور ما حدود چهار درصد از تجارت جهانی گیاهان دارویی کل دنیا را به خود اختصاص داده است.

در حال حاضر آخرین آماری که از میزان صادرات این گیاهان در چند سال اخیر منتشر شده به شرح زیر است:

  • در سال ۱۳۹۶ حدود ۴۵۰ میلیون دلار
  • در سال ۱۳۹۷ حدود ۵۷۰ میلیون دلار
  • در سال ۱۳۹۸ حدود ۴۸۰ میلیون دلار

از بین گیاهان صادراتی ایران، بیشترین درصد و میزان به گیاهان زعفران و گل محمدی و زیره سبز و شیرین بیان اختصاص یافته است و عمده ترین خریداران این گیاهان کشورهای چین و ژاپن و عراق و آلمان و امارات و پاکستان می باشند. مهم ترین گمرک هایی که این صادرات را انجام می دهند گمرک های کرمان و اراک و ترانزیت تهران و میرجاوه می باشد.

قوانین صادرات گیاهان دارویی

در حال حاضر صادرات گیاهان دارویی یکی از بهترین و پرسودترین صادرات غیر نفتی ایران به شمار می رود به همین دلیل صادرات این محصولات به یکی از اولویت های وزارت کشاورزی تبدیل شده است و از آنجایی که ارزآوری زیادی برای دولت و کشور دارد در حال حاضر به صورت ویژه تر و گسترده تری به صادرات این محصولات توجه می شود. ارزآوری صادرات این محصولات سبب شد که امروزه تجار زیادی چه به صورت تولیدکننده ی انبوه این محصولات یا خریداری شده از تولیدکنندگان، اقدام به صادرات این محصولات نموده اند.

طبیعتا یکی از مهم ترین اقدام برای این تجار خصوصا تجار تازه کار و شرکت های صادر کننده گیاهان دارویی، یادگیری قوانین صادرات گیاهان دارویی است. در این راستا باید بدانید از آنجایی که این محصولات جزء محصولات خوراکی هستند و کیفیت این محصولات برای کشورهای واردکننده بسیار مهم است لذا قوانین سختگیرانه ای هم در کشور مبدا و هم مقصد تصویب شده است. کشور ما هم برای صادرات این محصولات قوانین وضع کرده است که بر اساس آن، تجار قبل از هر فعل و انفعالاتی و بر حسب ماده ی ۳ قانون صادرات و واردات باید کارت بازرگانی خود را به عنوان اولین قدم صادرات اخذ کنند.

علاوه بر اخذ مجوزهای لازم برای این صادرات، بسته بندی گیاهان دارویی از دیگر قوانین مهم برای صادرات این محصولات است که شرکت های صادر کننده گیاهان دارویی باید به این موضوع توجه زیادی داشته باشند. چرا که بسته بندی های جذاب و شیک نه تنها می تواند کیفیت کالاهای صادراتی آن ها را در زمان حمل و نقل حفظ کند بلکه می تواند به عنوان یک روش بازاریابی خوب در بازار کشور مقصد عمل کند و برای شرکت ها برندسازی کند.

دیدگاه خود را بیان کنید

You must be logged in to post a comment.*