مراحل دریافت پلاک گذر موقت

شرایط دریافت مجوز ورود خودروهای گذر موقت

براساس ماده ۱۴۱ آیین نامه اجرایی قانون گمرکی و تبصره ۲ آن،‌ مسافران غیر مقیم ایران می‌توانند با خودرو شخصی خود وارد کشور شوند. مسافران برای دریافت مجوز باید جواز عبور (کارت دوپاساژ، تربیتیک یا دیپیتیک) را از کانون‌های جهانگردی دریافت کنند.

با استفاده از مجوز عبور، مسافران غیر مقیم ایران می‌تواند به مدت ۳ ماه و بدون اظهارنامه یا تایید وجه الضمانی به گمرک از خودرو شخصی خود در داخل کشور استفاده کنند. طبق اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، این مرکز می‌تواند با توجه به درخواست متقاضی و با داشتن عذر موجه او، مدت استفاده از خودرو در داخل کشور را تا پایان مجوز تمدید کند. مسافران در صورتی می‌توانند از این مقررات استفاده کنند که قبل از ورود به کشور، حداقل ۳ ماه در خارج اقامت داشته باشند.

روش‌های واردات خودروهای گذر موقت

افراد مقیم و غیر مقیم ایران می‌توانند با اخذ دستور از گمرک، ضمانت‌نامه معتبر بانکی و یا نقدی (به اندازه‌ای که خودرو ارزش دارد) و در نهایت حق و سود ورود خودرو برای دریافت خودرو گذر موقت اقدام کنند.

دریافت دفترچه کارنه دوپاساژ

این روش برای کشورهایی است که عضو کنوانسیون کارنه‌دوپاساژ هستند و مسافران می‌توانند از  این طریق نسبت به دریافت خودرو‌های گذر موقت اقدام کنند. اگر مسافری اعتبار ویزا نداشته باشد امکان استفاده از کارنه‌دوپاساژ را ندارد. کارنه دوپاساژ تنها برای مسافرانی است که ویزای معتبر دارند.

*دفترچه کارنه دوپاساژ، دفترچه عبور گمرکی از طریق مرزهای زمینی و   عبور ترانزیتی وسایل نقلیه از کشورهای متعدد به یک کشور است.

شرایط اقامت در مناطق آزاد و جواز عبور خودرو

اشخاصی که در مناطق آزاد زندگی می‌کنند با شرط اثبات آن می‌توانند از خودروهای گذر موقت استفاده کنند. این روش یکی از روش‌های پر ریسک است چرا که امکان کلاهبرداری وجود دارد.

 

قوانین اخذ پلاک گذر موقت

افرادی که در مناطق آزاد سکونت دارند می‌تواند با استفاده از مدارکی که سکونت فرد در منطقه را اثبات می‌کند نسبت به دریافت پلاک گذر موقت اقدام کند. اشخاصی که پلاک گذر موقت در منطقه آزاد دریافت می‌کنند نمیتوانند با خودرو خود در سراسر کشور تردد کنند و استفاده از خودرو تنها در همان منطقه امکانپذیر است.

مدارک لازم جهت اخذ پلاک گذر موقت

افرادی که قصد استفاده از خودروهای گذر موقت را دارند باید از گمرک معرفی‌نامه ویژه‌ای دریافت کنند. این معرفی‌نامه باید دارای مهر برجسته باشد. دیگر مدارک مورد نیاز پرونده سبز گمرکی (کارنه‌دوپاساژ) و مدارک شناسایی مالک است. اشخاصی که مقیم ایران نیستند می‌توانند از پاسپورت یا گواهینامه رانندگی بین المللی استفاده کنند.

اعتبار پلاک گذر موقت چه مدت است؟

دوره‌ پلاک‌های گذر موقت سه تا شش ماهه است. درصورتی که افراد پس از گذشت این زمان خودرو را به گمرک تحویل ندهند برای راننده اخطاریه صادر می‌گردد و تا ۱۰ روز فرصت دارد که خودرو را به گمرک تحویل دهد در غیر این صورت مجرم شناخته شده و برای او پرونده قاچاق خودرو تشکیل می‌شود.

چند نکته درباره خودروهایی که پلاک گذر موقت دارند :

  • خرید و فروش آن غیرقانونی است و اقدام به فروش آن قاچاق کالا محسوب می‌شود.
  • خودرویی که پلاک گذر موقت دارد تنها سه ماه حق تردد در کشور را دارد.
  • تمدید مجوز گذر موقت امکانپذیر نیست.
  • در صورت تردد غیر قانونی، پرونده قضایی برای آن تشکیل می‌شود.
  • تنها مالک حق استفاده از خودرو را دارد.

پرطرفدارترین خودروهای گذر موقت کدام‌اند؟

در میان خودروهای گذر موقت در ایران بیشتر خودروهای آمریکایی دیده می‌شود که فورد موستانگ و دوج چارجر از محبوب‌ترین خودروهای گذر موقت است. سرعت، ظاهر زیبا و قدرت خودروهای آمریکایی از دلایلی است ایران را به این خودروها علاقه‌مند می‌کند. شورولت کامارو، کوروت و هامر نیز از خودروهایی هستند که بیشترین سهم واردات را در مناطق آزاد دارند. خودروهای لوکس آمریکایی،‌ آلمانی و… نیز در این بین دیده می‌شود که باتوجه به هزینه پایین آن و زیبایی منحصر به فرد توجه افراد زیادی را به خود جلب می‌کند تا مدت کوتاهی از یک خودرو لوکس استفاده کنند.

در پایان باید توجه داشت؛ باتوجه به اینکه تعداد زیادی از این خودروها وارد ایران نمی شود و تنها در گذر موقت می‌توان آن را وارد کرد چرا که خدمات پس از فروش و تعمیرات برخی از این خودروها در کشور با مشکل همراه است و به سادگی نمی‌توان برای این خودروهای لوکس، قطعات لازم را یافت.

دیدگاه خود را بیان کنید

You must be logged in to post a comment.*