معطلی کامیون‌ها در مرز مهران

بازار؛ گروه استان‌ها

 مرز مهران در جنوب استان ایلام یکی از مهمترین مرزهای زمینی کشور به لحاظ تردد مسافر و زائران و همچنین صادرات کالا به عراق شناخته می شود، طبق آمارهای رسمی سالانه پنج میلیون مسافر و صادرات دو میلیارد دلار کالا از این مرز انجام می شود. امسال با توجه به ویروس کرونا، بخش تردد مسافران و زائران در این مرز به طور کامل تعطیل شده و صادرات کالا نیز دو روز در هفته انجام می شود. با گذشت چند ماه از مختل  بخش صادرات کالا از مرز مهران به عراق به دلیل کرونا، حالا حدود یک ماهی می شود که صادرات کالا از مرز مهران از سرگرفته شده ولی محدودیت ها ادامه دارد و صادرات کالا فقط طی دو روز در هفته انجام می شود.

البته محدودیت انجام شده از سوی مسئولان عراقی وضع شده و تاکنون رایزنی های مختلفی در سطح ملی و استانی برای رفع محدودیت مرز مهران انجام شده که منجر به نتیجه نشده است.یشتر رانندگان از وضعیت معطلی و نبود امکانات لازم برای اسکان رانندگان رضایت ندارند، بعضی از رانندگان حتی بیش از ۱۰ روز هم در مرز معطل می شوند. علی کامکار بیان کرد: بیشتر کامیون ها از سه تا ۱۰ روز در مرز ماندگار می شوند چراکه عراق فقط دو روز در هفته کالاهای صادراتی را پذیرش می کند و تا زمان پذیرش کالاها باید در مرز معطل باشیم.  محدودیت ها باعث کاهش تردد کامیون ها شده چراکه معطلی چند روز در مرز باعث ضرر و زیان به رانندگان می شود.

 

بیکار شدن تجار، کارگران و رانندگان در مرز مهران

یکی از شهروندان مهران نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بعد از تعطیلی مرز مهران بیشتر رانندگان مرز مهران از کار بیکار شده چراکه تردد مسافر و زائر در مرز انجام نمی شود. بیشتر کارگران مرز مهران که اکثرا نیروی بومی هستند، به دلیل محدودیت های صادراتی و کاهش کامیون های حامل کالا، از کار بیکار شده اند. نزدیک به سه هزار نفر در این مرز مشغول به کار بودند که الان بیشتر این افراد بیکار شده اند.

افزایش روزهای فعال برای صادرات کالا از مرز مهران در دستور کار

مدیرکل گمرک استان ایلام در ارتباط با آخرین وضعیت مرز مهران نیز اظهار کرد: سال گذشته یک میلیارد دلار کالا از مرز مهران به عراق صادر شده و امسال به دلیل ویروس کرونا کار صادرات کالا با محدودیت هایی مواجه شده است.

روح الله غلامی بیان کرد: امسال به دلیل ویروس کرونا، مسئولان عراقی محدودیت هایی را برای صادرات کالا در مرز مهران وضع کردند و فقط دو روز در هفته کار  صادرات کالا انجام می شود.

رایزنی مختلفی در سطح ملی برای افزایش روزهای صادرات در مرز مهران انجام شده است، افزود: روزهای یکشنبه و چهارشنبه صادرات کالا در مرز مهران انجام می شود و تلاش داریم تعداد روزهای فعال صادرات کالا به چهار روز افزایش پیدا کند.  کاشی وسرامیک، مصالح ساختمانی، شیشه و تره بار از عمده محصولات وکالاهایی هستند که از این مرز به کشور عراق صادر می‌شوند.

مدیر کل استاندارد ایلام نیز اظهار کرد:  در چهار ماه نخست امسال ۱۸ هزار و ۸۸۴ تن کالای استاندارد از مرز بین المللی مهران به کشور عراق صادر شده است.

مهناز همتی ببان کرد: عمده کالاهای صادر شده تحت نظارت و کنترل کیفی این اداره کل در مدت یاد شده شامل سنگ‌های ساختمانی، سنگ آهن، کاشی، میلگرد، مواد شیمیایی و قطعات یدکی خودرو بوده است. طبق آمارها در حال حاضر در دو روز فعالیت مرز مران به طور میانگین ۲۵۰ کامیون کالا از مرز مهران به کشور عراق صادر می‌شود که این تعداد روز پاسخگوی حجم زیاد کامیون‌های حمل کالا در مرز نیست.

رایزنی با عراقی ها جواب نداد

طی چند ماه اخیر رایزنی های مختلفی در سطح ملی و استانی با مسئولان عراقی برای حل این مشکلات و افزایش روزهای صادرات کالا به عراق انجام شده ولی تاکنون منجر به نتیجه نشده است.

روز گذشته نیز سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام در دیدار با هیئت عراقی اظهار کرد:  تداوم و افزایش صادرات از طریق مرز بین المللی مهران ضروری است.

جهانگیر رستم زاد ادامه داد: تعامل خوب و همکاری مستمر در گمرک نتیجه پیگیری و استمرار دیدارهای دو جانبه مقامات ارشد استان ایلام و استان واسط عراق است.

وی بر ضرورت توسعه روابط تجاری در راستای افزایش توسعه صادرات غیرنفتی با توجه به برخورداری مرز بین المللی مهران از امنیت و کوتاهی مسافت تا مرکز عراق تاکید کرد.

با توجه به بعد مسافت مرز مهران با شهرهای عراق و وجود امنیت بالا که با استقبال تجار عراقی و ایرانی در این مرز طی سال های گذشته مواجه شده است، به نظر می رسد عزم جدی برای رونق دوباره در این مرز نیازمند رایزنی های گسترده در سطح ملی است.

شهر مرزی مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام با داشتن مرز بین‌المللی، مهمترین و اصلی‌ترین مسیر تردد خودروهای شخصی، کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی و خودروهای حامل زائران عتبات عالیات عراق است.

در سال گذشته این مرز روزانه شاهد تردد ۴۰۰ تا ۸۰۰ کامیون حامل کالاهای صادراتی به عراق بوده و قطعا نیاز است رایزنی های بیشتری برای حل این مشکل در سطح استانی و ملی انجام شود.

در حالی که بازار عراق فرصتی مناسب برای توسعه فعالیت‌های تجاری و بازرگانی را در استان محروم ایلام فراهم کرده است ولی این استان همچنان از مزیت‌های مرزی بودن بی بهره مانده است.

استان ایلام با ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق تنها دارای گذر و بازارچه مرزی مهران است که آن هم به خوبی برای توسعه و اشتغال استان به کار گرفته نشده است.

دیدگاه خود را بیان کنید

You must be logged in to post a comment.*