ممنوعیت های واردات و صادرات کالا

ممنوعیت های واردات کالا

مطابق با ماده ۱۲۲ قانون امور گمرکی کشور، کالاهای وارداتی منع شده در ایران شامل موارد زیر می شوند :

  • کالاهایی که واردات آنها با شرع اسلام و یا قانون، ممنوع شده است مانند گوشت خوک.
  • کالاهایی که واردات آنها مطابق باتعرفه گمرکی به قانون ممنوع شده است.
  • واردات انواع اسلحه، فشنگ، باروت، گلوله، چاشنی و سایر مهمات جنگی، دینامیت، مواد محترقه و منفجره ممنوع است اما زیر نظر وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و با موافقت آنها امکان پذیر خواهد بود.
  • واردات انواع دستگاه ‌های فرستنده و قطعات آنها ممنوع است اما با موافقت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای هر مورد امکان پذیر خواهد بود.
  • واردات انواع مواد مخدر و روان‌گردان و پیش سازهای مربوط به آنها نیز ممنوع است اما با موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای هر مورد امکان پذیر خواهد بود.
  • واردات انواع دستگاه مخصوص عکاسی و یا فیلم ‌برداری هوایی ممنوع است البته با موافقت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و زیر نظر این نهاد امکان پذیر خواهد بود.
  • واردات انواع کالاها با قابلیت کنترل و شنود اطلاعات چه با سیم و یا بدون ‌سیم و همچنین سیستم‌ های رمز کننده با کاربرد و اهداف جاسوسی ممنوع است اما در صورت موافقت وزارت اطلاعات برای هر مورد امکان پذیر خواهد بود.
  • واردات انواع حامل‌های صوت و تصویر ضبط شده که مطابق با تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خلاف با شئونات اسلامی و ملی کشور باشند، ممنوع است.
  • واردات انواع کتب، مجله، روزنامه و نظیر آنها که با تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور بر خلاف شئونات اسلامی و ملی کشور باشند، ممنوع است.
  • واردات محصولاتی که علامت و یا عباراتی مخالف با نظم عمومی، شئونات ملی، عفت عمومی و مذهب رسمی کشور دارد، ممنوع است.
  • واردات اسکناس ‌های خارجی از جریان خارج شده، تمبر و برچسب هایی (باندرول) تقلبی و همچنین بلیت بخت‌آزمایی یا همان لاتاری ممنوع است.
  • واردات کالاهایی که با هر مشخصه ای بر روی خود کالا نظیر نام و نشانی و یا در لفاف آنها سعی در ایجاد زمینه اغفال خریدار و مصرف‌کننده نسبت به سازنده، محل ساخت، خواص و یا مشخصات اصلی کالا دارند ممنوع است مگر اینکه موارد اغفال آن با تائید و نظارت گمرک برداشته شود.

اقلام منتشرشده در فهرست کالاهای وارداتی ممنوعه،‌ جزء تعرفه ‌های گروه چهارم کالای وارداتی می‌باشند که دیگر امکان ثبت سفارش نخواهند داشت. طبق گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت در حال حاضر برای جلوگیری از سوء استفاده افراد سودجو، بیش از ۵۰۰ کد تعرفه ‌ای نیز اصلاح شده است و به خاطر اهمیت این موضوع کتابی برای آن به چاپ رسیده است.

همچنین لازم به ذکر است طبق ماده ۱۲۷ قانون گمرکی کشور، ورود و ترخیص کالاهایی که با توجه به ملاحظات بهداشتی، ایمنی، قرنطینه ‌ای و یا زیست‌ محیطی نیازمند تایید سازمان‌ های مربوطه هستند، بعد از اخذ مجوز امکان ‌پذیر می شود.

 

ممنوعیت های صادرات کالا

مطابق با ماده ۱۲۶ قانون گمرکی امکان صادرات برای کالاهای زیر وجود نخواهد داشت.

  • کالاهایی که صادرات آنها مطابق با شرع اسلام و یا قانون ممنوع شده است.
  • اشیا عتیقه و یا میراث فرهنگی که صادرات آنها به تشخیص سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ممنوع شده اند.
  • همچنین در جهت حفظ ذخایر ژنتیک یا حفظ محیط زیست کشور، صادرات برخی از محصولات دامی، نباتی و گونه ‌های جانوری ممنوع شده است.

در حال حاضر نیز ممنوعیت های صادراتی کشور در چندین فاز به اجرا در آمده است :

فاز اول:   بعد از انتشار لیستی از ممنوعیت های وارداتی در تیرماه سال۹۷ در فاز اول  فهرستی از ۱۵۹کالایی که با ممنوعیت صادراتی روبه رو شدند، اعلام گردید و با صدور این دستورالمعل موج تازه ‌ای از ممنوعیت ها در بخش صادرات کشور به راه افتاد.

فاز دوم: به منظور کوتاه کردن دست سودجویان، در فاز دوم منع صادراتیِ ۱۸ قلم کالای کشاورزی نیز به گمرکات کشور ابلاغ شد.  براساس دستورالعمل اجرایی در فاز دوم اقلامی همچون ذرت،گندم، آرد، جو، جو دوسر، دانه ‌های روغنی، روغن خام، روغن پالم، یونجه، کاه و کلش، پودر ماهی و گوشت، انواع سبوس،کنجاله سویا، سایر کنجاله‌ ها، تفاله ‌ها، خوراک آبزیان ، افزودنی خوراک آبزیان و … در لیست ممنوعیت های صادراتی قرار گرفته اند.

فازسوم: در فاز سوم و در شهریورماه  ۹۷ صادرات ۷ قلم کالای دیگر نیز ممنوع اعلام شد. در این فاز صادرات انواع کاغذ، شیرخشک، انواع تیشو،چای فله‌ای،کره بسته‌بندی،لاستیک و تایر فرسوده ممنوع گردید.

فاز چهارم: در فاز چهارم مطابق با بخشنامه اعلامی، انواع دفترچه مشق و حسابداری، شکر خام و شکر سفید، جوال و کیسه برای بسته ‌بندی، انواع پودرهای مشتقات شیر،‌ آب پنیر،کازئین، انواع لاستیک سبک و سنگین و مرغ زنده و گوشت مرغ به لیست ممنوعه های صادراتی اضافه شد که البته اخیرا صادرات مرغ زنده و گوشت مرغ آزاد شده است.

فاز پنجم: در این فاز ممنوعیت صادرات تعدادی از کالاها نظیر گوشت منجمد و گرم تولید داخل یا وارداتی (با دلار ۴۲۰۰ تومانی) و دفترچه تحصیلی به گمرکات سراسر کشور ابلاغ گردید. البته همزمان با همین ممنوعیت یعنی در مهرماه ۹۷، وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخشنامه دیگری، از رفع ممنوعیت صادرات انواع کاغذ بسته بندی و کاغذ تیشو خبر داد.

فاز ششم :  ممنوعیت های صادراتی مربوط به ممنوعیت صادرات سیب درختی و پرتقال در پایان سال ۹۷ بود که به منظور کنترل قیمت میوه در ایام عید، صادرات سیب درختی و پرتقال از تاریخ ۱۵/‌۱۲/‌۹۷ لغایت ۱۵/‌۰۱/‌۹۸ ممنوع گردید.

فاز هفتم: در سال جاری نیز وزارت صنعت با هدف مدیریت و تنظیم بازار داخلی، طی یک ابلاغیه به گمرکات کشور، صادرات سیب زمینی و پیاز را از ۱۵ فروردین ۹۸ تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرده است.

 

دیدگاه خود را بیان کنید

You must be logged in to post a comment.*