نوسان نرخ ارز

وارد بازار لوازم خانگی در شهر مشهد مقدس که می‌‌شویم مملو از برندهای ایرانی و خارجی است که اکثراً برای مردم قابل شناخته شده هستند و برندهایی نیزبه چشم می‌خورد که شاید کمتر نام آن‌ها را شنیده باشیم اما در عین حال همه آن‌ها در یک بازار رقابتی قرار گرفته اند عده‌ای ازمردم روی برند کالایی که خریداری می‌کنند بسیار تاکید دارند و عده‌ای تنها به دنبال کیفیت هستند.

البته هنوز هم باوجود ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی به کشور در بازار شاهد برندهای خارجی هستیم و طبق مرکز آمار بیش از۳۶ درصد، لوازم خانگی خارجی در بازار ایران سهم دارد و سالانه ارز زیادی از این طریق از کشور خارج می‌شود که بخش عمده آن به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند اما جلوگیری از برندهای خارجی سبب شد تا فرصتی بیش از گذشته برای برندهای ایرانی فراهم شود تا خودی در بازار نشان دهند و محصولات خود را با کیفیت بهتر و استاندارد جهانی وارد بازار رقابت کنند.

تولیدکنندگان برای بهبود کیفیت، تلاش نمی‌کنند

حسن حسینی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهارداشت: حمایت از تولید داخلی و توجه به افزایش کیفیت به طور هم زمان ضروری هستند؛ با انحصار نه تنها کیفیت رشد نمی‌کند، بلکه به شدت افت خواهد کرد و این نتیجه از بین رفتن روحیه رقابت است که در بسیاری از تولیدات مانند خودرو مشهود است.

وی افزود: در هر کشور دیگری اگر حمایتی از صنایع داخلی شود، تولیدکنندگان برای ارتقای کیفیت محصولات خود، کار‌های زیادی می‌کنند، اما در ایران برخی تولیدکنندگان وقتی بازار را به دست می‌گیرند، برای بهبود کیفیت، تلاش نمی‌کنند. وقتی برخی برند‌های داخلی را می‌خرید، اعتماد صددرصدی ندارید که محصول خریداری شده، دقیقاً همان نوشته روی بروشور باشد. این رفتار برخی تولیدکنندگان به تولید ملی ضربه می‌زند و باید این گونه رفتار‌ها اصلاح شود.

بازخوانی پرونده لوازم خانگی و ماجرای عدم ابلاغ ماده ۱۰۵ قانون|چه کسی مانع بررسی پرونده شد؟/ تاکید مصرح دیوان عدالت اداری جدی گرفته نشد؟+ اسناد
تولید لوازم خانگی ایرانی با نگاه صادرات‌ محور انجام شود/ دولت بر عملکرد تولیدکنندگان نظارت کند
گزارش تسنیم|حضور پررنگ خارجی‌ها و مونتاژکاران در نمایشگاه لوازم خانگی/ تولیدکنندگان خواستار گران‌کردن محصولات هستند

کشورهای آسیای میانه خریدار محصولات ایرانی هستند

غلامرضا رزقیان، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد نیز با بیان این مطلب که کشور‌های آسیای میانه نظیر افغانستان، پاکستان و ترکمنستان خریدار تولیدات ما هستند اظهارداشت: کیفیت محصولات داخلی بسیار خوب و دارای استاندارد است و در زمان ممنوعیت ورود محصولات خارجی، مشتریان را راضی نگه داشته است لذا اگر امکان صادرات فراهم شود کشورهای آسیای میانه خریدار محصولات ایرانی هستند.

وی خاطرنشان کرد: اگر در حوزه لوازم خانگی مانند گذشته ورادات صورت گیرد رقابت در این حوزه بیش از گذشته خواهد شد و این موضوع در ارتقای محصولات ایرانی نیز تاثیر گذار خواهد بود اما در عین حال رقابت تنها در بین کالاهای ایرانی صورت می‌گیرد هر چند در راستای حمایت از تولیدات داخلی اقدام شایسته‌ای است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد عنوان کرد: تمامی نرخ گذاری‌ها توسط سازمان صنعت ، معدن و تجارت صورت می‌گیرد و اگر قیمت لوازم خانگی داخلی بالاست به دلیل واردات لوازم اولیه و قطعات است و تحریم‌های روی کالاهای داخلی از این حیث تاثیر گذاشته است.

تاثیر برندسازی در قیمت لوازم خانگی

محمدعلی امیرفخریان، رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان رضوی نیز تاییداظهارداشت: برندسازی در قیمت‌گذاری لوازم خانگی تاثیر‌گذار است و لوازم خانگی خارجی اکثراً از برندهای شناخته شده‌ای هستند که ارزش افزوده‌ای را برای شرکت‌های سازنده ایجاد می‌کنند هر چند هنوز در حوزه برندسازی محصولات ایرانی بسیار عقب هستیم  اگر بخواهیم لوازم خانگی ایرانی در بازارهای جهانی نیز حرفی برای گفتن داشته باشند باید روی برند سازی آن‌ها جدی تر کار کنیم همانطور که باید نسبت به استانداردسازی، کیفیت و تکنولوژی محصولاتمان کار کنیم.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان رضوی گفت: با ممنوعیت کالاهای خارجی در بازار لوازم خانگی ایرانی فرصت خوبی برای رشد و شکوفایی برندهای داخلی فراهم شده است و آینده خوبی را با توجه به کیفیت مطلوبی که در لوازم خانگی ایرانی ایجاد شده پیش بینی می‌شود.

امیرفخریان ادامه داد: شرکت‌های داخلی باید با بهره گیری از این فرصت و موقعیت‌های تولید از جمله انرژی، نیروی کار و موقعیت استراتژیک ایران در منطقه بازار محصولات خودشان را به کشورهای همسایه توسعه دهند و به‌ طوریکه به سمت صادرات لوازم خانگی نیز قدم برداریم البته صادرات به کشورهای دیگر با ارزهای معتبر بین المللی است و موانع دیگر که می‌توان در زمینه صادرات از آن نام برد، بی‌ثباتی در نرخ ارز است.

وی افزود:کره‌ای‌ها سهم زیادی در بازار لوازم خانگی جهانی دارند و باتوجه به ارائه خدمات پس از فروش تمایل به حضور در کشورمان را هم دارند ولی تولید داخلی امروز می‌تواند نیاز کشور را تأمین کند.

امیرفخریان با بیان اینکه صادرات لوازم خانگی به کشورهایی از جمله افغانستان از خراسان رضوی وجود دارد افزود: کارخانجات فعال تولید لوازم خانگی در استان هستند که با کیفیت‌های خوب می‌توانند صادرات داشته باشند ایران جزو صادرکنندگان لوازم خانگی محسوب می‌شود و باید در بخش واحدهای تولیدی لوازم خانگی سرمایه‌گذاری بیشتری صورت بگیرد

دیدگاه خود را بیان کنید

You must be logged in to post a comment.*