واردات خودرو گذر موقت

راهکار دریافت پلاک گذر موقت، در آغاز برای مسافرانی طراحی شد که می‌خواستند با اتومبیل خود به ایران سفر کنند و برای مدت کوتاهی بدون مشکل در سراسر ایران تردد کنند.این قانون به مسافران و گردشگران اجازه می‌داد که با دریافت پلاک گذر موقت، از ۳ تا ۶ ماه بدون مشکل در کشورمان تردد کنند.اما به مرور برخی افراد به عنوان یک تفریح و یا استفاده موقت از خودروهای خارجی بدون پرداخت گمرک و حتی سودآوری به این قانون روی آوردند.

تفاوت مجوز عبور موقت با پلاک منطقه آزاد

بسیاری از افراد دریافت مجوز عبور موقت را با پلاک منطقه آزاد اشتباه می‌کنند.

اما در واقع، خودرویی که پلاک منطقه آزاد دریافت کرده باشد، تنها می‌تواند در محدوده مناطقی که آزاد تعیین شده‌اند تردد کند، اما خودرویی که مجوز عبور موقت داشته باشد می‌تواند در مدت زمان تعیین شده و به شرط رعایت ضوابط مربوطه در تمام جاده‌های ایران رفت و آمد داشته باشد. نکته دیگر این‌که خودروی منطقه آزاد برای تردد محدودیت زمانی خاصی ندارد، اما تردد خودروها با پلاک گذر موقت از نظر قانونی نهایتا به ۶ ماه محدود می‌شود.

افرادی که اتومبیل‌های مورد علاقه خود را با دریافت پلاک عبور موقت به کشور وارد می‌کنند نیازی به پرداخت مالیات و عوارض گمرکی وارد کردن خودرو ندارند. به همین دلیل این روش طرفداران خود را پیدا کرده است.

برخلاف ادعای برخی از واردکنندگان مبنی بر آن که دریافت پلاک گذر موقت برای خودروهای خارجی محدودیت و شرایط خاصی ندارد، اما پلیس راهور دستورالعمل‌ها، شروط و ضوابطی را برای وارد‌کردن خودروها به این شکل و دریافت پلاک موقت تنظیم و اعلام کرده است، هرچند ممکن است در عمل بر نحوه اجرای این ضوابط، نظارت سفت و سختی وجود نداشته باشد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت پلاک عبور موقت

متقاضیان دریافت پلاک گذر موقت، باید با همراه داشتن معرفی‌نامه ای از گمرک ترخیص‌کننده با مهر برجسته، پرونده سبز گمرکی یا کارنه دوپاساژ و مدارک احراز هویت مالک یا مالکان نسبت به دریافت پلاک موقت اقدام کنند. مدرک احزار هویت ملک برای اتباع خارجی می‌تواند گذرنامه یا نامه اقامت از کشور مبدأ  یا گواهینامه رانندگی معتبر باشد.

شرایط دریافت پلاک گذر موقت

بر اساس اطلاعیه‌های پلیس راهور ناجا، پلاک موقت برای تردد در کشور تنها برای افرادی صادر می‌شود که مقیم خارج از کشور باشند و حداقل شش ماه اقامت متوالی در کشور مربوطه را داشته باشند. به این ترتیب، اتباع خارجی و ایرانیان مقیم کشورهای خارجی می‌توانند با ارائه پروانه سبز گمرکی به نام شخص واردکننده، در صورت مطابقت مشخصات خودرو با مطالب درج شده در کارنه دوپاساژ و معتبر بودن آن برای کشور ایران و منقضی نشدن تاریخ آن برای ورود موقت اتومبیل به کشور اقدام کنند.

در صورتی که فرد نتوانسته باشد دفترچه کارنه دوپاساژ دریافت کند، می‌تواند با ارائه سپرده نقدی یا ضمانت‌نامه بانکی برای ورود خودرو اقدام کند که البته روش نخست، بسیار ساده‌تر انجام خواهد شد.

روش دوم وارد کردن خودرو

روش دیگری هم برای وارد کردن خودرو وجود دارد. اگر فرد وارد کننده در یکی از مناطق آزاد کشور سکونت داشته باشد و بتواند با ارائه مدارک این موضوع را ثابت کند می‌تواند برای وارد کردن موقت خودرو به آن منطقه آزاد اقدام کند.

البته در این صورت وارد کننده تنها می‌تواند با خودروی وارد شده در محدوده منطقه آزاد تردد داشته باشد و رفت و آمد او به سایر مناطق کشور آزاد نخواهد بود. هم‌چنین باید پیش از اتمام زمان مجوز صادر شده برای گذر موقت، خودرو را به گمرک بازگرداند و در غیر این صورت جریمه خواهد شد.

به طور کلی، تنها شخصی که با ارائه دفترچه کارنه و یا ضمانت‌نامه معتبر بانکی و یا به روش سوم اقدام به وارد کردن خودرو کرده است اجازه استفاده از خودرو و رانندگی با آن را دارد.

اگر پس از اتمام دوره سه ماهه تا شش ماهه گذر موقت، شخص مورد نظر برای تحویل خودرو به گمرک مراجعه نکرده و از تحویل آن به کشور مبدأ سر باز زند، اخطاریه ای برای او صادر می‌شود. اگر پس از ده روز از صدور اخطاریه، واردکننده هنوز اقدامی برای بازگشت خودرو انجام نداده باشد، برای او پرونده‌ای با جرم قاچاق خودرو تشکیل شده و به دادگاه ارسال می‌شود.

مشکلات خودرو گذر موقت

یکی از مشکلاتی که با واردات خودروهای گذر موقت در ارتباط است، خرید و فروش غیر قانونی این خودروها است. از آن‌جایی که قیمت خودرو گذر موقت، به دلیل پرداخت نشدن عوارض گمرکی معمولا بسیار پایین‌تر از خودروی وارداتی است که پلاک ملی دریافت کرده باشد، برخی از افراد برای خرید این خودروها وسوسه می‌شوند. البته خرید و فروش خودروهای پلاک موقت در کشور ممنوع بوده و نوعی قاچاق کالا به شمار می‌آید.

بر اساس قوانین تعیین شده یک خودرو گذر موقت حداکثر به مدت شش ماه می‌تواند در داخل کشور تردد کند. مجوزهای صادر شده برای عبور موقت خودروها قابل تمدید نیستند اما در فقدان نظارت کافی و سخت‌گیرانه ممکن است افراد تا مدتی پس از اتمام اعتبار پلاک گذر موقت در حال تردد با خودرو باشند یا حتی برای کسب سود، آن را به صورت غیر قانونی به فروش برسانند.

به این ترتیب ممکن است این خودروها تا مدت‌ها در کشور باقی مانده و به صورت غیر قانونی در حال تردد باشند و پس از کشف جرم و تشکیل پرونده نیز، انرژی بسیاری برای حل این‌گونه پرونده‌ها از قوه قضائیه گرفته شود.

استفاده فردی دیگر از خودرو

یکی دیگر از مشکلات خودرو گذر موقت، استفاده فردی دیگر از خودرو است. در قوانین تردد خودروهای موقت به صراحت درج شده است که تنها مالک خودرو حق استفاده از آن را در معابر دارد و اگر فرد مالک آن را در اختیار کس دیگری قرار دهد قانون را زیر پا گذاشته است.

در سال‌های گذشته به دلیل محدودیت‌های واردات خودرو به کشور و هزینه‌های شینگن گمرکی، تعداد زیادی از افراد به وارد کردن خودرهای گذر موقت رو آورده و به این ترتیب خودروی مورد علاقه خود را برای مدتی کوتاه بدون پرداخت عوارض گمرکی سوار می‌شدند. اما در سال‌های اخیر به دلیل افزایش شدید نرخ ارز، تقاضا برای وارد کردن خودرو و دریافت پلاک گذر موقت کاهش چشمگیری پیدا کرده است. هرچند هنوز هم در گوشه و کنار کشور، افرادی هستند که از این طریق خودروهای بسیار لوکس و گران‌قیمتی را سوار می‌شوند.