واردات مواد اولیه صنایع غذایی

از سازمان ملی استاندارد ایران، اعضای هیات مدیره انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی در نشستی با معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران، مشکلات و موانع پیش روی واردکنندگان مواد اولیه این صنعت را مطرح کردند و نظر به اهمیت موضوع، خواستار تسهیل در فرآیند واردات شدند.

الزام شرکت‌های واردکننده به ارائه گواهی بازرسی کالا (COI) در مبدا حمل کالا، جزو موانع مطرح شده در این نشست بود که این موضوع با توجه به تحریم‌ها در عمل غیرقابل اجرا است.

در همین راستا، پس از بررسی‌های اولیه در جهت تسهیل فرایندها توسط سازمان ملی استاندارد اعلام‌شد: در صورت ارائه قرارداد تامین مواد اولیه بین شرکت واردکننده و شرکت تولیدکننده‌ای که مواد اولیه وارداتی در آن به مصرف می‌رسد، نیازی به ارائه گواهی بازرسی در مبدا نخواهد بود.

این در حالی است که شرکت تولیدکننده باید واجد الزامات سازمان ملی استاندارد از جمله آزمایشگاه کنترل کیفیت باشد.

همچنین مطابق تسهیلات فراهم شده در اداره کل استاندارد استان هرمزگان، در صورت ارائه گواهی بازرسی کالا (COI) در مبدا، شرکت واردکننده از امتیاز حمل یکسره کالا از گمرکات به انبارهای شناخته شده و استاندارد برخوردار خواهد بود.

در این صورت نمونه برداری، انجام آزمایش و صدورگواهی مطابق با آنالیز در انبار وارد کننده انجام می‌شود.

این امر علاوه بر کاهش رسوب کالا در گمرکات، از اعمال هزینه‌های گزاف توقف کانتینر و انبارداری به شرکت‌های واردکننده و از افزایش بهای تمام شده کالا و هرگونه آسیب احتمالی جلوگیری می‌کند.

اعضای انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی ابراز امیدواری کردند که با همراهی سازمان ملی استاندارد ایران و سایر دستگاه‌های متولی در تسهیل واردات مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات، شاهد رونق و رشد تولید در این بخش از اقتصاد کشور باشیم.

دیدگاه خود را بیان کنید

You must be logged in to post a comment.*