چگونه از چین کالا وارد کرد و در ایران فروخت و سود کرد؟

با اینکه واردات کالا سود خوبی دارد اما به دلیل داشتن مراحل فرایند ها از نکات ریز و درشت ممکن است نه تنها سودی نداشته باشد بلکه زیاد هم داشته باشه همین موضوع نشان دهنده مهم بودن آموزش واردات می باشد پس باید نکات و مراحل واردات کالا آشنا باشید.

این روزها تجارت یکی از اصلی ترین راهها برای کسب سود بیشتر در همه جوامع می باشد که صادرات و واردات دو شاخه اصلی آن را تشکیل می دهند. انجام صادرات و واردات نیازمند طی کردن فرایند های مختص خود می باشد. اصولاً سیاست گذاران تجارت کشور را هر ۳ سال یکبار مشخص کرده و تعرفه گذاری نیازهای وارداتی کشور را با استفاده از سیاست ها تعیین می کنند. افراد و شرکت هایی که توان و پتانسیل واردات کالا را دارند در این زمینه شروع به کار می کنند و پس از وارد کردن کالا را در کشور عرضه می کند. واردات کالا ظاهراً ممکن است کار آسانی به نظر بیاید اما دارای پیچیدگی های زیادی باشد بخشی از کارهای واردات کالا در داخل و بخشی از آن در خارج از کشور انجام می شود

چگونه واردات انجام دهیم؟

فردی که وارد کننده کالا می باشد حتماً باید با مواردی همچون ترخیص کالا، حمل و نقل بین المللی، بانکداری بین المللی، تجارت امور گمرکی و نحوه تخصیص ارز به طور کامل آشنا باشد. برای شروع کردن واردات باید به قوانین آن و مراحل آن مسلط باشید. از مهم ترین دغدغه های افرادی که به تازگی می خواهند در این حوزه پا بگذارند آشنا شدن با نحوه واردات کالا می باشد که این آشنایی باعث دید بهتر تجار و بازرگانان می باشد. مهم ترین مراحل است این فرایند عبارتند از:

اولین مرحله برای شروع واردات و صادرات کالا اخذ کارت بازرگانی می باشد و هر شخصی برای شروع این راه باید اقدام به دریافت کارت بازرگانی کند چرا که در غیر این صورت نمی تواند فعالیت خود را آغاز کند. داشتن کارت بازرگانی دارای مزایای دیگری به جز صادرات و واردات نیز می باشد. کارت بازرگانی دارای انواع مختلفی می باشد که هر کدام دارای ویژگی های جداگانه می باشد این کارت ها عبارتند از کارت تجاری صنعتی موردی خدماتی و غیره می باشد.

پس از اینکه کارت بازرگانی خود را دریافت کردید باید زمینه و حوزه فعالیت واردات کالای خود را مشخص کنید که برای این کار به چند صورت می توانید زمینه و حوزه خود را انتخاب کنید. بعضی از افراد علاقه مندند که فقط با یک کشور فعالیت داشته باشه و دلیل آن می تواند آشنایی آن فرد با آن کشور باشد. این دسته از افراد به دلیل ارتباطاتی که در کشور موردنظر دارند به واردات انواع مختلف کالاها اقدام می‌کنند اما بعضی دیگر هدفشان یک محصول خاص می باشد که با نقاط مختلف جهان فعالیت می کند. در نتیجه انتخاب حوزه فعالیت به سابقه فعالیت و پتانسیل شما بستگی دارد

پس از اخذ کارت بازرگانی و انتخاب حوزه فعالیت خود باید به طرف حساب های مختلف وارد مذاکره شده و قیمت کالاها، کیفیت آنها، مشخصات فنی، تعداد و نوع کالا با یکی از فروشندگان به توافق برسید.

پس از به توافق رسیدن با فروشنده باید از فروشنده پیش فاکتور بخواهید تا برای شما ارسال کند. پیش فاکتور مرحله مهمی در واردات کالا می باشد که پس از آن باید سفارش خود را ثبت کنید. این پیش فاکتور سندی می باشد که از طرف فروشنده به خریدار داده شده داده می شود و خریدار باید اطلاعات داخل پیش فاکتور را که شامل قیمت، کرایه، نوع ارز معامله ای، تعداد، مبدا و مقصد، مشخصات فروشنده و مشخصات خریدار می باشد را به طور کامل بررسی کند اگر اطلاعات کامل نباشد با مشکل مواجه خواهید شد.

برای ثبت سفارش خود باید به سامانه ثبت سفارش وزارت صمت مراجعه کرده و درخواست خود را ارائه دهید در این مرحله فرد وارد کننده باید نظر کارشناسان وزارت صمت را برای واردات کالا جلب کند. مراحل ثبت سفارش برای کالاهای مختلف دارای مراحل خاص خود می باشد که علاوه بر مجوز وزارت صمت باید دیگر مجوز های مورد نیاز را نیز اخذ کنید.

در مرحله ششم وارد کننده کالا باید ارز مورد نیاز را تهیه کند که این ارز به چند طریق می تواند تهیه شود برای برخی کالاها دولت ارز ترجیحی یا همان ارز دولتی اختصاص می گیرد که بیشتر مواد غذایی و خوراکی می باشد. در سال های اخیر به دلیل بحران های ارزی دولت اقدام به طراحی سامانه ای به نام نیما کرد که وارد کنندگان بتوانند برای سایر کالاها نیز ارز طرز تهیه کند راه های دیگری همچون تهیه ارز از صرافی ها و بانک ها وجود دارد هر کدام از این راه ها دارای مزایا و معایب خاصی می باشد.

این مرحله از مهمترین مراحل واردات کالا می باشد حمل و نقل کالای خریداری شده می باشد حمل و نقل کالا از روش های مختلفی همچون حمل و نقل جاده‌ای، دریایی، ریلی و هوایی می تواند صورت بگیرد انتخاب روش حمل و نقل وابسته به مبدا کالا و یا توافق میان طرفین انتخاب می شود.

 

قوانین واردات کالا

تجارت و امور بازرگانی دارای قوانین خاص خود می باشد و این قوانین و مقررات متناسب با نیازهای روز و اتفاقات مختلف تغییر می کند اما برخی از قوانین پایه هستند و برخی بعضی از آنها نیز دارای آیین نامه و بخشنامه های اجرایی می باشد. اگر به این قوانین آشنایی کامل داشته باشید کمک زیادی به ی موفقیت شما در زمینه واردات می کند چرا که وارد کننده باید قوانین کلی و پایه را به طور کامل بشناسد و بر تغییرات آن تسلط کافی داشته باشد.

مهمترین قوانین واردات کالادر شماره ها و دستورالعمل های اجرایی می باشد که جزئی ترین مقررات را به شما ابلاغ می کند. برای اینکه از این بخشنامه ها مطلع شوید باید روزانه اطلاعات است و اخبار مرتبط با سامانه تجارت و واردات کالا را دنبال کنید.

در سال ۱۳۹۰ قوانینی درباره امور گمرکی به وسیله مجلس شورای اسلامی تصویب شد که دارای نکات مهمی در رابطه با ترخیص کالا و روند گمرکی می باشد. یکی از اصلی ترین و پایه ترین قوانین تجارت قانون مقررات صادرات و واردات است که تمام فعالان این حوزه باید ۲۴ ماده این قانون را مطالعه کنند. این قانون با این که بسیار اهمیت بالایی دارد اما کلیات و خط قرمزها را بیان کرده است.

نکات اجرایی که در کتاب مقررات صادرات و واردات وجود دارد موارد بسیاری درباره واردات و صادرات کالا تعرفه های آنها به فعالان این حوزه ارائه می دهد.

آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات سال ۷۳ به وسیله هیئت وزیران تصویب شده است که در چهل و شش ماده تنظیم شده و نکات اجرایی مختلفی در رابطه با واردات و صادرات کالا دارد که مطالعه حال برای وارد کنندگان بسیار مفید خواهد بود.

دیدگاه خود را بیان کنید

You must be logged in to post a comment.*