کاهش قیمت طلا در بازار جهانی

 قیمت نفت در بازار جهانی دوباره افزایش یافت و سهام بازارهای آسیایی کاهش یافته است زیرا مذاکرات صلح اوکراین پیشرفت چندانی نداشته است و چشم‌انداز ممنوعیت واردات نفت از روسیه باعث نگرانی سرمایه‌گذاران از تورم و کاهش رشد اقتصادی شده است.

رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که دولت بایدن، رئیس جمهور آمریکا به تحریم‌های ضد روسی خود ادامه می‌دهد حتی اگر متحدان اروپاییش نخواهند تحریم‌های شدیدی علیه روسیه اعمال کنند.

نفت خام در حال حاضر به بالاترین حد خود در ۱۴ سال گذشته رسیده است و روسیه هشدار داده است که قیمت‌ها ممکن است به ۳۰۰ دلار در هر بشکه برسد.

اگر غرب واردات نفت را به دلیل حمله به اوکراین متوقف کند، ممکن است روسیه خط لوله اصلی گاز به آلمان را ببندد.

آلمان طرح‌های ممنوعیت واردات انرژی از روسیه را رد کرده است. اولاف شولتز، صدراعظم آلمان روز دوشنبه گفت که بزرگترین خریدار نفت خام روسیه در حال تسریع برنامه‌های خود برای گسترش استفاده از منابع انرژی جایگزین است، اما نمی‌تواند واردات انرژی روسیه را یک شبه متوقف کند.

کایل رودا، تحلیلگر بازار استرالیا، می‌گوید: ما در حال وارد شدن به نوعی بحران در مورد امنیت انرژی هستیم و سوال این است که چقدر این بحران طول می‌کشد و چقدر بزرگ خواهد بود. هر اندازه که بزرگ باشد، منجر به تورم بیشتر و رشد ضعیف‌تر خواهد شد.

به نظر می‌رسد بازارهای اروپایی با کاهش ۱.۹۸ درصدی، داکس آلمان با کاهش ۱.۸۹ درصدی و اف تی سی آی با کاهش ۰.۹۳ درصد سهام خود روبرو شوند معاملات آتی سهام ایالات متحده نیز ۰.۳۲ درصد کاهش یافت.

گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن در معاملات بعدازظهر، ۱ درصد کاهش یافت.

نایکی ژاپن با ۱.۴۳ درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح ۱۶ ماهه خود زیر ۲۵۰۰۰ در هر سهم رسید، در حالی که سهام استرالیا ۰.۸ درصد و دیگر بازارهای آسیایی سقوط کرد.

از طرف دیگر قیمت هر اونس طلا نیز کاهش یافت و به ۱۹۸۹ دلار و ۶۶ سنت رسید.

در حالی که نگرانی‌ها در مورد تورم و شیوع ویروس کرونا بر بازارها فشار آورده است، سهام چین روز سه شنبه پس از رسیدن به پایین‌ترین سطح ۲۰ ماهه خود زیان زیادی را متحمل شد، سهام هنگ کنگ نیز با کاهش محسوسی روبرو بوده است.

شاخص بین‌المللی نفت خام برنت که در معاملات قبلی برای مدت کوتاهی به بیش از ۱۳۹ دلار در هر بشکه رسید، در معاملات امروز با حدود ۲.۶ درصد افزایش به ۱۲۶.۴۲ دلار رسید.

قیمت نفت خام آمریکا ۱.۸ درصد افزایش یافت و به ۱۲۱.۵۵ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت بسیاری از کالاهای دیگر، از جمله نیکل، افزایش یافت زیرا خریداران صنعتی و تاجران نظاره گر جنگ اوکراین هستند.

روسیه اقدامات خود در اوکراین را «عملیات ویژه» می‌نامد، اما این اقدام تحریم‌های گسترده‌ای را از سوی ایالات متحده و اروپا در پی داشته است.

دیدگاه خود را بیان کنید

You must be logged in to post a comment.*